2007-09-05

Tolgfors har rätt namn för sitt uppdrag - Sten Nedskärningfors

Sten Tolgfors blir chef för försvarsdepartementet. Med tanke på hans namn passar uppdraget som handen i hadsken. Tolg är nämligen namnet på en församling i Växjö kommun i Kronobergs län. Enligt Nationalencyklopedien kommer namnet av fornspråkligt *tolgh vilket betyder 'inskärning', 'nedskärning', troligen avseende dalgången mellan Tolgasjön och Asasjön eller den långsmala i sitt mittparti djupt nedsänkta Tolgasjön.

Nedskärning var ordet. Sten Nedskärningsfors

Nu ska det bli intressant att se om den påläste och erfarne statssekreteraren HG Wessberg följer sin chef och majorskollega i reserven.

Update: Stationsvakt har också tittat i Nationalencyklopedien

3 kommentarer:

Pastor Astor sa...

...och du heter ju likadant! Per kommer av Petrus som betyder klippa/stenblock. Sten som sten! ;) Jag heter också Pär, fast i andranamn.

Per Westberg sa...

Då ska jag kolla i matrikeln om jag hittar X Pär X.

Och så heter jag Westberg i efternamn också.

Pastor Astor sa...

Ja, fast jag har mitt andranamn som förstanamn... Nej, det här blir krångligt - Jag använderinte mitt förstanamn som tilltalsnamn, eftersom det är min fars tilltalsnamn. Jag heter Pär Daniel Astgård. Finns inte i mstrikeln är inte anställd i SvK