2007-09-07

Tolgfors tänker när han flyger

Försvarsminister Sven Tolgfors satt i TV 4 Morgonsoffan i morse. Han gav definitivt inte samma stabila intryck som företrädaren Mikael Odenberg. Och frågan är om hans sätt att beskriva sitt engagemang kan bli lite löjligt. Han berättade bland annat att han nu i veckan tvingats flyga hem från Indien över natten för att presenteras som ny försvarminister.

-Jag flög över Afganistan och då reflekterade jag en timma över situationen i Afganistan, sa han.

Jag tvivlar inte på att han funderade över läget i Afganistan och att passagen i luftrummet gav inspiration. Men att han gjorde det under en timma verkar lite löjligt tillrättalagt. Frågan är också om man under så lång tid som en timma kan reflektera över ett ämne. Möjligen kan man samtal med andra passagerare över ämnet eller så kan man sitta och skriva över ämnet. Men "reflektera" i en timma? Hur gör man det?

När jag själv försökt tankmässigt koncentrera mig på ett ämne i ett flygplan har jag somnat.

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Sten Tolgfors (m), nytillträdd försvarsminister!? är inte den nuvarande försvarsministern i praktiken. Den nuvarande heter Anders Borg och han i sin tur tar order från Fredrik Reinfeldt. Lite komplext detta för våra moderatvänner, men jag vill ändå försöka förklara situationen. Sten Tolgfors är i den undre världen, (vilken moderterna ofta befinner sig i) en målvakt, strykpojke, springpojke eller you name it.