2007-09-24

Uppsala möte 2007

Under kvällen har jag vandrat runt i Uppsala för att hitta en taktik.

Hur ska jag i morgon undvika Elfsborganhängaren och boråsaren Frasse från att fälla kommentarer om Hammarbys möte med Elfsborg på Borås Arena eller om det nu heter Hobbex Camp?

Som hammarbyare utgår man ju ifrån att det går åt skogen.

Men i morgon kommer jag att klä mig i mörk kostym och med högburet huvud möta Frasses blick. Hammarby vann med 2-1 på besök i westgiotharnas land. Jag inser givetvis att Hammarby inte kommer att kämpa om guldet och unnar ödmjukt Elfsborg eller Kalmar framgångar.

Stora slag har tidigare utkämpats i dessa trakter av Västergötland. Den 19 januari 1520 stod en drabbning på Åsundens is utanför nuvarande Ulricehamn. Svenskarna under Sten Sture den yngre besegrades av en dansk armé under Otto Krumpen. Dock åkte den danske ockupanten på nöten på Hammarbys hemmaplan vid slaget vid Brännkyrka den 27 juli 1518.

DN, Hammarby vände i Borås

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Filma till sig straffar kan dom, jämrans Tjockhultare. Jag konstaterar emellertid, gömd i ett hörn av det universitetskomplex vi nu gemensamt befinner oss i, att gårdagens förlust var välförtjänt.