2007-10-16

Flotta gator i Kristianstad


I dag satt jag och skrev några adresser. Min blick stannade till på gatuadressen "Näsbychaussén" i Kristianstad.

Jag kallade omedelbart in första kollega som passerade mitt rum och frågade:
- Näsbychaussén? Kan det vara rätt?
-Javisst, svarade kollegan som omedelbart påpekade att adressen ligger i Kristianstad.

Nu hör det i och för sig till saken att kollegan är född Göing.

I Nationalencyklopedien berättar man att chaussé betyder fördämning och att ordet förr användes om en bred landsväg. Man härleder ordet från franskans chaussée och ursprungligen handlar det om en 'kalkstensväg' från latinet calx 'kalksten'.

Det låter i alla fall spännande och flott att bo på Näsbychaussén.

Om Chaussén på Wikipedia som berättar om några andra -chaussé i världen.

Så här uttalas "Chaussén", Klicka här
UPDATE 18 oktober: Igår kväll skulle jag stoltsera med mina nya kunskaper på ett sammanträde. Jag skrev därför "Näsbychaussén" på en whiteboard. -Där har jag bott, sa en av styrelsekamraterna. Stort skratt.

Inga kommentarer: