2007-10-05

Vägens riddare odubbade

När jag en vårdag köpte vinterdäck till den nya bilen valde jag dubbfritt. Jag insåg snabbt att bilförsäljaren tyckte att det var ett konstigt val.

Nu läser jag att Vägverket uppmanar oss att köra dubbfritt. - Det är dags att våga tänka nytt. Dubbfria däck är säkra och att köra dubbat river sönder vägbanan och det virvlar upp partiklar som är skadliga för vår hälsa, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson.

Partiklarna orsakar hjärt- och kärlsjukdomar och dödar, enligt en forskarrapport i Umeå, cirka 1 800 svenskar om året.

Fyrhjulsdrift i Stockholm och dubbdäck. Nej dubbfria vinterdäck funkar. Härligt mjukt gummi.

1 kommentar:

Anonym sa...

I Österrike där jag bor gäller speciella hastighetsbegränsningar för dubbade däck. Det kunde man ju leva med men problemet är att i Tyskland där man ju ofta kör är dubbdäck helt förbjudna. Till jul faller gränskontrollerna till Tjeckien, Slovakien, Ungern och Slovenien så då kommer man säkert dit ännu oftare: troligtvis har de också restriktioner på dubbdäck. Jag kör odubbat sedan många år - inga problem. Men jag tänkte inte på att det var bra för miljön också så nu kan man ju malla sig ett tag. Det behövs eftersom jag gillar biff från Argentina, kiwis från New Zealand och överhuvudtaget att flyga runt i klotet ;-)