2007-11-21

Inte kan man gå med i Villaägarnas Riksförbund


Även om jag ogillar systemet med telefonförsäljare tycker jag att det är viktigt att vara hövlig och korrekt. Telefonförsäljare är ju vanligt hyggligt folk som jobbar på för att tjäna sin utkomst.
Likaså var jag snäll i kväll när en person ringde från Villaägarnas Riksförbund och ställde frågor om min elkonsumtion. Man la orden i munnen på mig och det handlade om elbolag som tog ut för högt pris och energiskatter som var för höga.

Säljaren, för det var nog ingen representant för folkrörelsen Villägarna, berättade att elpriserna för villaägare var för höga. Min lilla kontrollfråga blev då: Men tycker ni inte att priset är för högt för industrin och boende i flerfamiljshus då? -Det vet jag inte, svarade representanten.

Sedan kom en litania om hur synd det är om oss villaägare (vilket det definitivt generellt sett inte är) men att Villägarnas Riksförbund minsann är remissinstans som kan påverka. Min sista fråga blev hur man tänkte finansiera skattebortfallet. Det blev tyst i andra änden och sedan kom svaret: -Vi har förslag som regeringen lyssnar på.

Men nej. Villaägarnas Riksförbund är inget för mig. När organisationen nu fått gehör för förändringar i fastighetsskatten bör man nog tänka igenom hur man driver frågor. Skickar man ut telefonförsäljare som värvare ska man inte låta dem ge intryck av att det är medlemmar i organisationen som ringer för att värva grannen. Det känns inte seriöst.

Risken är stor att Villaägarnas Riksförbund betraktas lika oseriösa som de oktanstinna farbröderna i Bensinskatteupproret. De har en löjlig snurra på sin webbplats som berättar att de för 353 dagar sedan begärde uppvaktning hos finansministern men att han inte svarar.

De verkar inte fatta att Anders Borg inte har tid med farbröderna. Varje dag som går blir räknesnurran mer och mer patetisk. Nu har de flyttat ner den så att den inte ska synas så mycket men för eller senare måste den tas bort. Gubbarna har ju inget att komma med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är rätta takter Per!

Per Westberg sa...

Ja du Johan.

Då har du hälsat på mig idag.