2007-11-05

Niels Liedholm - Vin och fotboll


Jag kom precis hem från en vecka i Italien när jag läser att fotbollslegenden Niels Liedholm avlidit i en ålder av 85 år. Sedan länge har jag alltid haft en flaska från Liedholms vingård i vinförrådet för den händelse att något fotbollsfreak skulle komma på besök.

På planet hem satt jag och tittade på några sportbilagor och det är då lätt att inse att fotboll är stort i Italien. Romtidningarna fylldes sida upp och sida ner efter derbyt mellan Roma och Lazio. Folk som var på matchen vittnar om svåra känslor efter ett självmål.
Liedholm gifte sig ju med en adlig kvinna och skapade ett framgångsrikt vinföretag. Hur utkomsten som fotbollsproffs på 50-talet var vet jag inte men eftersom han fortsatte som tränare fick han nog uppleva en del av den ekonomiska haussen.
Men även om många anser att fotbollsproffs tjänar för mycket pengar har jag svårt att förstå de synpunkterna. Fotbollsproffsen är få och de skapar en enorm lycka för väldigt många. Drömmen att bli fotbollsproffs räddar säkert många ungdomar i utsatta delar av världen. Zlatan och Beckham är värda sina pengar.

Barbera d'Asti (nr 12328), 89 kronor
Liedholm Rosso della Boemia 1999 (nr 42364), 201 kronor


Niels Liedholm på italienska Wikipedia
Niels Liedholm på svenska Wikipedia
Andra bloggar om:

Inga kommentarer: