2007-11-21

Men sen då

DN skriver idag att många tonårspojkar dagligen är ute på nätet och tittar på avrättningar, tortyr, grova våldtäkter och hårdporr på nätet. Psykologer och medieforskare uttalar att denna konsumtion kan leda till att de trubbas av och kanske själva blir våldsutövare. DN refererar också till Mediarådet som är en kommitté inom Regeringskansliet som arbetar med frågor om mediepåverkan och barns och ungas mediesituation, med syfte att minska riskerna för skadlig påverkan. En riktigt intressant webbplats.

Även om jag tycker att det vore bättre att unga pojkar samlade frimärken är jag tveksam till nyttan av sådana här larmrapporter eftersom de har enkla förklaringar till tragiska fenomen i vår samtid. I alla tider har äldre förfasat sig över yngres kultur. Men frågan är vad vi drar för slutsatser. Knappast några skulle jag tro.

De föräldrar som skaffar sig insikt och har förmåga och kraft att påverka sina barn lär vara få. Censur brukar inte vara någon framgångsmelodi. Jag är ganska övertygad om att flertalet ungdomar som begår brott kommer från hem där man inte har några datorer, där man inte har eget rum och där de inte har den senaste spelkonsolen.

Även om jag själv är tveksam till en knepig mediakonsumtion tror jag inte påverkan på individen ska överdrivas. Det ger oss bara överdrivet enkla svar på tragiska samhällsfenomen. SvD har sammanställt en mängd svåra brott som begicks i samband med årets studentfirande. Trevliga tilldragelser med spår av tragik. Men inte vore det sunt att skylla på datorspel när det ligger närmare tillhands att ifrågasätta spritkulturen.

Och om nu mediakonsumtion leder till att unga män blir monster är det knappast någon som skulle våga peka ut den verkliga drivkraften. Drivkraften att producera sådan här skit heter givetvis pengar. Och den drivkraften är ju helig och får aldrig angripas.

2006 hörde jag den socialdemokratiske riksdagsmannen Jan Emanuel Johansson på Almedalsveckan. Läs här. I ett infall av naiv spontanitet uttalade han att det borde införas en beskattning på skräpkultur. Det är givetvis en omöjlighet eftersom detta skulle kräva en censorsfunktion. Men hur orealistisk hans vision än var berörde hans pudelns kärna.

Inga kommentarer: