2007-11-15

Strongt och hedervärt

Media rapporterar Borgarrådet Kristina Axén Ohlin sjukanmäler sig för att behandla alkoholmissbruk.

Detta är strongt, ansvarsfullt och hedervärt. En förebild för andra makthavare. Att vara borgarråd är ingen sinekur och endast den som har koll på tillvaron tar steget att undergå behandling. Tyvärr hade vi förut en kommunistledare som inte själv insåg allvaret. Inte heller hennes partikamrater såg ut att ha kurage.

Kanske finns det anledning att uppmärksamma representationskulturens negativa sidor. Om man deltar i många officiella middagar blir det många vinglas och många knappar.

UPDATE: Jag kan ha fel i mitt påstående ovan att vänsterpartiet varit passivt i en fråga om Gudrun Scyman. Jag hoppas att politiska partiers förnekelse kring missbruk är historia. I dag vet alla att omgivningen stödjer bäst genom att uppmärksamma missbruk och ställa krav.

Jag noterar att Gudrun Schyman i Expressen den 16 maj 2007 uttalade att hon var nykter alkoholist. Bra.

7 kommentarer:

Jinge sa...

Varför smyger du med länkarna till tidningarna?

Är de inte värda att skriva ut?

Jinge sa...

Varför påstår du att Schyman vägrade behandling?

Det är inte sant!

Anser du att det är ok att ljuga på politiska meningsmotståndare?

Min respekt sjunker...

Per Westberg sa...

Jag har nu via Expressen konstaterat att Gudrun Schyman faktiskt betecknar sig som nykter alkoholist. Det är hedervärt, strongt, föredömligt och värt all respekt.

Anonym sa...

Jag tycker att det är oansvarigt av hennes arbetsgivare att låta henne förlora kontakten med sin arbetsplats i en hel månad och riskera hamna i utanförskapet. Nog måste det finnas andra arbetsuppgifter hon kan sköta, eventuellt på deltid.

Om det visar sig att hon med sina problem inte kan sköta sitt jobb så måste hon helt enkelt byta arbete, jag hör att det finns lediga jobb på daghem i Karlskrona.

Kom i håg vi måste alla vara flitiga som bävrar.

Per Westberg sa...

Thomas spekulerar fritt

Vad vet du om kontakten med arbetsplatsen.

Vi vet överhuvud inget om diagnos, behandling och prognos. Sådant omfattas av sekretess enligt lag om sjuklön.

En arbetsgivares utgångspunkt när det gäller missbruksproblematik är att det är en sjukdom. Omplacering är absolut inte första åtgärden och alla har rätt att vara lediga från sin anställning på grund av sjukdom.

Men nu hör det till saken att Axén Ohlin är borgarråd. För dessa gäller inte lagen om anställningsskydd.

Det är knepigt när man försöker göra politik av politikers hälsa. Jag föll uppenbart själv i den fällan och det var ju inte så smart.

Återigen. Fokus på missbruk. Sprit är skit.

redundans sa...

Om hon nu inte klarar av jobbet borde hon ta ett juobb som hon är bättre lämpad för. Dagisfröken eller undersjöterska kanske. Hon borde tvingas söka jobb, för det finns det ju massor av nu i det nya Arbetarlandet.

Anonym sa...

Den här damen har haft en extremt oresonlig hållning till missbrukare av (olagliga)droger, en inställlning som lett till att ett antal av dem HIV smittats och kanske dött i onödan. Hon är medlem av ett parti som misstänkliggjort sjukskrivna människor, speciellt sådana med diffusa sympton och "livskriser". Rättfärdigar detta att man raljerar med hennes problem, kanske inte men jag kunde bara inte låta bli.