2007-11-17

Två viktiga möten


Två möten med människor denna lördag bär jag med mig.
Mötet med Göte
På ett äldreboende mötte jag spontant demente Göte. Han skrattade glatt åt mig när jag torkade upp det kaffe han spillde på sig. Även om Göte ibland kan vara mycket arg noterade jag hur han förgyllde personalens och min tillvaro. Göte bemöttes med värdighet och respekt såsom äldre förtjänar.
Egentligen borde det finnas en pliktlag på att vi som inte arbetar i vård- och omsorg eller som har anhöriga som bor på sjukhem borde göra besök i verkligheten.
Mötet med Anette
Det andra spontana mötet var med Anette Kyhlström* som tillsammans med sin son Kristoffer skrivit boken "Offer på en sekund". Hösten 2000 drabbades Kristoffer av en oprovocerad allvarlig misshandel när han lämnade sin skola i Mälarhöjden i södra Stockholm.
Kristoffer och hans mor har gjort och gör en viktig insats genom att skriva en bok och genom att åka runt och berätta om våldet. Anette lovar en uppföljare på boken där en anhörig till ett brottsoffer berättar om sina känslor. Den nya boken får titeln Tigermamman och det är ett bokprojekt som inte kan misslyckas.
Boken på en sekund presenteras med texten:
Så i boken får du titta in i Kristoffers inre värld. En femtonåring, som blivit misshandlad utan anledning och som försöker komma tillbaka till ett helt liv igen.
Genom att skriva böcker och fortsätta berätta om våldet tillhör Anette och Kristoffer de som aldrig ger upp i kampen mot våldet. Efter mötet med Anette slår det mig att världen är densamma även nu efter alla aktiviteter efter det tragiska morden i Rödeby och vid Eiraskolan på Kungsholmen i Stockholm.
Hur ska vi göra för att fortsätta vårt engagemang mot våld. Hur ska vi bli uthålliga. Det räcker ju inte med att personer som Anette och Kristoffer arbetar på oförtrutet. Det räcker inte heller med alla de polismän, socialarbetare och skolpersonal som försöker sprida kunskap om verkligheten.
*- Anette Kyhlström är diakon och har lång erfarenhet som social fältarbetare.
Läs mer om och beställ boken "Offer på en sekund". Jag har bestämt mig för att läsa boken när jag i nästa vecka sitter på Gotlandsfärjan.
s även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: