2007-11-14

Vad anse vi om gotlänningar


"Hoppas kunna rädda synen på gutar" är en braskande rubrik på Hela Gotland. När jag ser denna tror jag att det är några kulturantropolger som drar igång ett forskningsprojekt som syftar till att vi svenskar även i fortsättningen ska betrakta gotlänningarna som ett folk av bättre sort.

Men när jag läser vidare ser jag att det handlar om ett företag som köpt in en ögonbottenskamera så att man på ett tidigt stadium ska kunna upptäcka de som drabbats av grön starr eller följdsjukdomar av diabetes.

s även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland är det riktigt och rätt att sluta läsa i tid. Självklart är vi gutar ett folk av bättre sort ;-) Däremot är det skillnad på att vara gotlänning och gute. Gotlänning kan vilken stockholmare som helst bli genom att flytta dit. Gutar anspelar däremot på generationsled, jag tror tre i detta fall. Alltså genealogi kontra geografisk vistelseort min käre Watson, varav det förra förvisso lätt leder till tämligen obskyra chauvinistiska resonemang oavsett det gäller gutar eller andra...
/David Q

Per Westberg sa...

Den distinktionen borde jag har beaktat. Fy för Nationalencyklopedien som sätter likhetstecken mellan gutar och gotlänningar.

På onsdag i nästa vecka sätter jag mig dock på färjan ut över Danziger gatt.