2007-12-22

Göran Skytte kommer med glädje

Under hela året har jag väntat på Göran Skyttes ledarkrönika i Svenska Dagbladet. Varenda gång jag läst honom har jag tyckt att han är tendentiös i sitt förutsägbara gnäll på allt som kommer från vänster eller det han anser är vänster.

Men idag kommer Göran Skytte med det glada budskapet när han skriver:

Mörker är frånvaro av ljus, och det är denna frånvaro av ljus som gör mörkret outhärdligt.

Men många av oss vet också att det i mörker ofta kan uppstå ett slags nytt ljus. I det nya ljuset får vi syn på en ny väg att gå, och man får ny mark under fötterna. Ibland på stigar och vägar som vi förr inte kände till, eller vägrade beträda. Och jag känner mig nyfiken på de nya vägar som nu kommer att öppna sig.

Dessutom är det passande nog så att julens innersta budskap på många sätt handlar just om detta ljus i mörkret.

Mer sådant Skytte. Men frågan är om du då får vara kvar på ledarsidan. Kanske blir det förpassning till familjesidan. Men känner jag Skytte rätt kommer han om ett par veckor att skriva en krönika om hur han överösts av människor som kritiserat hans krönika och gudstro.

Läs: Skytte och jag lever i olika världar
SvD, När döden ger kärlek till livet

Kvällsposten de 20 december 2007, Jesus räddade livet på Göran Skytte

Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hmm... Det var ju en trevlig artikel. Men jag förstår inte hur han får det till att Jesus räddade honom, det var ju hans väska.

John Olsson sa...

Eftersom jag bott mest i USA sista 40 åren så har Göran Skytte varit okänd för mig tills jag läste en artikel av honom för några månader sedan i SVD (tror jag det var).

Nu då jag läste denna artikel om hur han blev räddad till livet av en bok on Jesus, och att han är kristen, förstår jag varför han har tycker som han tycker och förmågan se igenom det svenska vänster-hyckleriet som förpestar det svenska samhället.

Jag är också troende och har själv upplevt mirakel i mitt liv som fått mig att tacka Gud att jag lever.

Per Westberg sa...

Erik och John
Om man läser artikeln i Kvällspressen / Expressen så säger ju inte Skytte att Jesus räddade honom. Vad han säger är att boken "Ett år med Jesus" som låg i väskan räddade honom. Han överlämnar till läsaren att tolka detta själv. Det tycker jag är en ödmjuk inställning.

Hoppas förresten att Skytte bär cykelhjälm. Det gör jag eftersom jag cyklar så mycket och tror att det är en bra grej. JAg blev omvänd när jag såg att doktorerna på Sankt Göran hade hjälm när de cyklade till sjukhuset.