2007-12-16

Kassa 20 - Hemlighet avslöjas

Efter att ha stulit kassa 20 på IKEA vid Kungens kurva har två gärningsmän blivit rånare då de sprutat pepparspray mot en ledig polisman som tagit upp jakten. Heder åt denna polisman.

Men när jag i Aftonbladet läser detaljen att busarna tagit kassalådan i kassa 20 kommer jag mig för att röja en företagshemlighet som jag listat ut.

I en av de butiker jag handlar ibland ropar man i högtalarna "Personal till kassa xx" när en snattare är på väg ut. Det kassanummer man ropar ut finns inte i butiken och funkar uppenbarligen som en krypterad order till tillgänglig personal att gripa gärningsmannen å färsk gärning eller på flyende fot.

Jag imponeras av butikspersonalen som oftast griper en överumplad gärningsman innan han eller hon lämnar affären. Genom det massiva uppbådet från personalen blir busen förvirrad och man har de gånger jag sett detta inte hamnat i en situation där stölden övergått i motvärn och därmed blivit rån. Svenska Dagbladet berättar dock om en sådan händelse på Ekerö idag.

Givetvis berättar jag inte vilket nummer kodsignalskassan har eftersom så kallade envarsgripanden är viktiga när det gäller att bekämpa och beivra brott. Givetvis får inga risker tas så att folk kommer till skada men envarsgripande regleras i 24 kap. 7 § andra stycket rättegångsbalken och innebär att envar får gripa en gärningsman som begått ett brott på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

SvD, DN

1 kommentar:

Unknown sa...

Liknande koder finns inom taxinäringen där t.ex. Taxi 75 betyder "poliskontroll". Att ropa ut i komradion att det ligger "krossat glas" på adress X betyder samma sak.