2007-12-04

Nu är det egendomliga egofacket på gång igen


Den 24 mars skrev jag om några oroande strejkvarsel på svensk arbetsmarknad - Fackliga stridsåtgärder. Jag skrev bland annat:

Värre är det med det fristående Brandmännens Riksförbund som organiserar deltidsanställda brandmän och en del heltidsanställda brandmän som inte är med i Kommunal. De lägger ett fullständigt absurd och omoget strejkvarsel, á la Frankrike, där de förklarar att de inte ska släcka bränder i kommunala byggnader. Livräddning ska man ägna sig åt liksom att släcka i skolor och vårdhem. Men blir det fyr i kommunkontoret eller simhallen så gäller LSB (låt skiten brinna).

BRF:s strejkvarsel är inte lite korkat. Om det skulle brinna på en brandstation skulle man inte släcka. Tillåt mig le. Jag har en stark känsla av att, strejkvarslet till trots, grova slangar skulle rullas ut om det utbröt brand i den vagnhall där en deltidare höll på att tvätta sin privatbil. (Att det brinner på brandstationer skrev jag om den 6 oktober 2007).

BRF har en häpnadsväckande självbild då man på sin webbplats presenterar sig som:

En partipolitiskt obunden branschorganisation för alla anställda inom räddningstjänsten, brandmän som förhandlar för brandmän.

Tänk att ett fack som tror sig vara en branschorganisation. Skäms man över att man är ett fack - en arbetstagarorganisation? Med tanke på kvällens framträdande på TV 4-nyheterna nu i kväll verkar det inte helt bra att brandmän (läs deltidsbrandmän i
Smedjebacken) förhandlar för brandmän.


_______
Nu har det gått drygt en månad och Brandmännens Riksförbund varslar om konflikt igen. Denna gång intervjuar ABC en brandman i vagnhallen på Brännkyrka brandstation söder om Stockholm.
Och vad ser man i bakgrunden bakom släckbil och stegen. Jo två privatbilar. En gammal VW Passat som ska få ny växellåda eller? Självklart ska en brandman kunna spola av privatbilen någon lördag men nog borde de fundera vilka signaler de skickar när de manar till facklig strid samtidigt som privatbilarna tronar i vagnhallen. Inser de inte att det fortfarande finns fördomar bland folk som tror att brandmän slappar mellan utryckningarna. Jag är fullständigt medveten om att det blivit ledig plats bakom portarna på brandstationerna i Stockholm när utryckningsstyrkorna minskat men...
Att varsla om konflikt strax efter att man lagt ned stridsyxorna efter ett annat varsel måste upplevas som fackligt omoget.
Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Opsssss....

På din blogg skriver du:

Intressen: Politik, demokrati, rättvisa, yttrandefrihet, åsiktsfrihet och rörelsefrihet.

Så du tycker att brandmännen som är organiserade i Brandfacket inte omfattas av regeringsformen, att ta till strejk för att uppfylla dina intressen???

Du läser grunlagen som djävulen läser bibeln!!

Per Westberg sa...

Var har jag sagt att jag ifrågasätter strejkvapnet? Jag talar om facklig omognad och brist på konsekvent handlande.

Om jag läser regeringsformen som fan läser bibeln vet jag inte. Däremot vet jag att strejkrätten all inte är någon frihet som regleras i regeringesformen. Men du kanske tänker på föreningsfriheten. Och om jag har någon åsikt där så är det att en organisation som Brandmännens Riksförbund inte ska ha något kollektivavtal.

Jag värnar friheten. Avtal förutsätter att två parter kommer överens.