2008-02-27

Alla har fel

Att regeringens utnämningspolitik med så kallade öppna rekryteringsprocesser är trams har jag skrivit förut. Det handlar endast om ett populistiskt utspel och den borgerliga regeringen får nu svårt att uppträda koneskvent och trovärdigt när oppositionen går till attack. Det är lite tragiskt att Mikael Odenberg blir symbol för en förvirrad regering och en minst lika förvirrad opposition. Odenberg är självklart en mycket duglig generaldirektör för Svenska Kraftnät och ett alldeles utmärkt val.

Men när socialdemokraterna nu går till attack med egenhändiga tolkningar av offentlighetsprincipen blir det minst sagt löjeväckande. Och inte blir det bättre av kommun- och finansmarknadsminister Mats Odells osäkra invändningar. TV4 Nyheterna skriver under rubriken "Det är rent hyckleri" att regeringen anlitat rekryteringsföretag och samtidigt skrivit under sekretessavtal. Detta samtidigt som man hävdat att processerna ska vara öppna.

Socialdemokraternas Berit Andnor talar nu om hyckleri och skriver ett brev till ett av rekryteringsföretag och vill ha ut handlingarna. Svaret blir givetvis nej. Här gör Berit Andnor politisk poäng på en liten luring. Det är ju inte rekryteringsföretaget som ska behandla en begäran om utfående av handlingar. I stället ska hon skriva till myndigheten det vill säga regeringskansliet. Jag är helt övertygad om att hon får ut handlingarna med vändande post om de nu finns några handlingar som kan betraktas som inkomna eller upprättade.

Visserligen är det slarvigt av regeringen att skriva en sekretessklausul men den har ju ingen verkan och får väl mest ses som en branschpraxis formulerat i standardavtal. Det är inte ovanligt att företrädare för det allmänna skriver sådan här avtal men både beställare och utförare vet att de inte har någon verkan.

Däremot finns det faktiskt enligt praxis en möjlighet att kringå offentlighetsprincipen. Om regeringen avtalar med ett rekryteringsföretag att sköta ansöknings- och urvalsprocessen kan man samtidigt komma överens att rekryteringsföretag sköter allt till en given tidpunkt. Om man till exempel kommer överens att beställaren (här myndigheten) inte ska ha rådighet över materialet före ett visst tillfälle betraktas handlingarna inte som inkomna eller upprättade hos myndigheten. De blir därmed inte allmänna handlingar. Nu är detta i och för sig teoretiskt eftersom regeringen sagt sig vilja ha en öppen process.

Detta är klart förvirrat och inte blir det mindre förvirrat av min förklaring.

SvD, SvD, DN, SvD, Dagen

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte Maud Olofssons artikel på Brännpunkt i SvD i dag var bra.Visst finns det problem med den nya policyn, men problemen med den förra var ännu större. Fr.a. tycker jag att det är bra att det finns en tydlig i förväg publicerad kravprofil på vad man söker vilket gör det lättare att bedömma utnämningarna i efterhand.

Några frågor till dig Per:
* Vad skulle du vilja ha för system själv? Det förra, det nuvarande eller något annat?
* Håller du inte med om att det fanns en viss korruption i det förra systemet där socialdemokraterna var tydligt överrepresenterad i utnämningar? Hur kom det sig att centerpartister och miljöpartister just under perioder av nära samarbete med S-regeringen fick flera poster (t.ex. språkröret Matz Hammarstrand på den tack och lov avvecklade Djurskyddsmyndigheten)?

Som sagt visst går det att vara kritisk mot det nuvarande systemet, men vad skulle vi ha i stället?

Anonym sa...

Hur vet du att Odenberg blir utmärkt som GD för Svenska Kraftnät? Vad har han för kvalifikationer utöver sin politiska karriär?

En anhörig till mig som har haft med Odenberg att göra i sitt arbete beskriver honom som arrogant, otrevlig och egocentrisk. Inga lämpliga egenskaper för en myndighetschef.

Per Westberg sa...

Anonym
Jag vill ha ett system där de högsta cheferna tillsätts precis som i näringslivet. Det vill säga att man letar efter bra folk. Ibland kan det bli många sossar. Men det är få fall som man kan anklaga någon för att springa politiska ärenden. Men de allra flesta cheferna som utses är faktiskt goda ämbetsmän. Det glömmer vi ofta. En och annan poltiker är inte fel.

Och de uppenbara felrekryteringarna har varit få. Bland de mest omtalade fallen finner man såväl socialdemokrater som centerpartister.

Djurskyddsmyndigheten var en bra myndighet och dess uppgifter ligger numer på Jordbruksverket som definitivt inte ändrat inriktning.

Jonas
Odenberg blir utmärkt. Han är erfaren och gjorde bra ifrån sig som försvarsminister. Om inte annat visade han på integritet.

Alla chefer, även de bästa, upplevs av någon eller några som fullständigt omöjlig. Jag tillhör dem som fortfarande tycker att Gyllenhammar var en bra företagsledare men de flesta verkar ha en annan uppfattning numera.

Leif Ekstedt sa...

Vad skulle vi ha i stället. Kanske det som regeringen/ASlliansen gick ut med från början. Att vara slängd i munnen kostar på ibland.
Dom bare löwer o löwer. Men jag vill ha dom i regeringsställning och det ser ut att löwa gött i framtiden.

Per Westberg sa...

Ett litet tillägg. Jag vill definitivt inte se öppna rekryteringsprocesser av verkschefer vare sig det gäller ÖB, rikspolischefen eller generaldirektören för SCB eller PRV.

Detta leder bara till att de bästa avhåller sig för att söka inför nesan att inte få jobbet eller att visa sina arbetskamraterna att de letar nya utmaningar.

Per Westberg sa...

Ja Du Leif
Det ördner se nok