2008-02-14

Saknade tyska u-båtar återfunna


Mellan 1942 och 1944 placerade tyskarna ett stort antal fartyg i 30:e flottan i Svarta havet. Det rörde sig om sex u-båtar, 31 ångbåtar inklusive en isbrytare, 23 minsvepare, 50 landstigningsbåtar, 26 torpedbåtar, 84 patrullbåtar, 113 transportfartyg, 42 tankers 30 bogserbåtar, 18 höghastighetsbåtar samt 113 transportfartyg av varierande storlek.

U-båtarna fördes landvägen från Kiel i norra Tyskland till rumänsk hamn för att bekämpa den sovjetiska Svartahavsflottan. Efter de allierades bombningar ryckte ryska trupper 1944 in i Rumänien och de tyska u-båtarna förlorade sin bas. Den tyske marinchefen storamiral Karl Dönitz beordrade sänkning av skeppen och besättningen hamnade tillfångatogs av turkarna på flykten tillbaka till Tyskland.

Under 60 år har fartygens positioner varit okända men nu har tre av dem återfunnits utanför Turkiets kust. De återfunna ubåtarna är U-19, U20 och U-23.

Läs mer om U-19
Läs mer om U-20
Läs mer om U-23

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. I helgen ska jag se en av mina favoritfilmer "Das boot" av Wolfgang Petersen i directors cut versionen.

Per Westberg sa...

Das Boot är en fantastisk film. Man riktigt känner fukten och kylan. Jag tänker den filmen varje gång jag ser en apelsin.

U-båtskaptenerna körde inte så mycket Appreciative Inquiry.

Anonym sa...

Nej, inte mycket AI där.

Skytte var bra i dag. Jag vill minnas att han redan är inne på sossespåret.