2008-03-07

Anglicismerna

Min tunnelbanetur på mornarna är rätt kort. Bara fyra minuter och oftast läser jag WAP i mobilen mellan Gullmarsplan och Medis. Men en dag nu i veckan fastnade mina ögon på en reklamskylt. Brandingutbildning stod det och sedan var det någon av stans privata utbildningsinstitut som kallade på uppmärksamhet.

Jag fattade ingenting. Branding utbildas väl vid Lunds Tekniska Högskola eller Luleå tekniska universitet?

Men javisst. Branding är naturligtvis det där marknadsförings- varumärkesordet som jag svänger mig med några gånger i veckan utan att begripa vad det betyder.

Tacka vet jag tiden då branding inte existerade i svenska och då brandingenörer var brandkaptener.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det har sina poänger att också i svenskan använda låneordet brand, som alternativ eller komplement till varumärke.
Med det blir det tydligare vilken allvarlig verksamhet det är fråga om. Branding har med brännmärka att göra: den märkning som kopojkarna i den vildaste västern ägnade sig åt.
Man värmde ett järn med ägarens märke över elden och tryckte in i kossan.
Aj, varumärkeshantering är ingen lek.