2008-03-30

GAIS vann första matchen

Änglarnas Pontus Wernblom och GAIS-spelaren Fredrik Lundgren inleder i dag sina bloggningar på Göteborgsposten. Om jag förstår saken rätt ska de hålla på hela säsongen.

Men redan vid första bloggposten kan man konstatera att GAIS drar iväg med hästlängder och att det är sannolikt att IFK Götebórgs Pontus Wernblom måste sätta sig på avbytarbänken. Pontus Wernbloms texter håller inte måttet och är fullständigt obegripliga. Eller vad sägs om följande klipp:

Dessvärre känns det ju lite grann som om jag skjuter mot min egna placerad i
GP:s liberala skyttegrav.

Javisst. GP är en liberal tidning men hur dök den kopplingen upp? Jag förstår om fotbollspelare är skeptiska till journalister men hur kan en skyttegrav vara liberal?

Bakom oss lämnar vi bakfylla, hårdträning och ångest, vi tar med oss ett SM-guld, glädje, en jävla gemenskap och stolthet.

Ord som bakfylla och ångest väcker vissa frågor. Hur står det till i spelartruppen?

Här handlar det om vem som har mest hår på bröstet, vilka som vågar mest och slutligen vilket lag som krigar mest för sitt lag, sin stad.Jag hoppas vi vinner slaget och att Malmö är hårlösa, kissnödiga och har en bitter eftersmak av förräderi.

Här skrev Wernblom några rader som verkligen gav ordet pueril innebörd. Pueril är ju en benämning som betyder barnslig om vuxen person. Wernblom bidrar verkligen till att späda på fördomarn om unga män som spelar fotboll.

Om Wernblom startar svagt i bloggosfären har han en motsats i Fredrik Lundgren. För vem grips inte av ett första blogginlägg som börjar:

När jag var sex år släppte jag min mammas hand utanför den lokala fotbollsklubbens omklädningsrum. Där och då valde jag mitt liv.

Denna bloggöppning är en litterär skönhet i klass med Selma Lagerlöfs öppning i Gösta Berlings saga:"Äntligen stod prästen i predikstolen. Församlingens huvuden lyftes. Så, där var han ändå! Det skulle inte bli mässfall denna söndagen såsom den förra och många söndagar förut."

Den enda invändning jag har mot Wernbloms text är när han skriver: Permafrosten börjar äntligen ge med sig och världens längsta och mest utdragna.

Om man som jag har en dragning åt petimäterhållet kan man ju inte låta bli att påpeka att just permafrosten normalt sett är bestående. Man kanske då inte kan tala om att permafrosten börjar ge med sig. Permafrost innebär ju ständig tjäle eller mark som är frusen minst två år i följd. Vi får hoppas att makrillarna inte varit på träningsläger i sådan trakter eller att de funnits tendenser till begynnande permafrost i lagen under vinteruppehållet.

Pontus Wernbloms blogg
Fredrik Lundgrens blogg

Bloggar om , ,

Inga kommentarer: