2008-03-24

Ej blott snö snöga

Jag har sett att det gamla fina ordet snöga, som inte finns i Akademiens ordbok, åter börjar komma till heders. Det är i allra högsta grad dialektalt. Alldeles nyss var jag ute och försökte hjälpa en holländsk långtradarchaufför som kört fast. När jag stod och hjälpte honom att backa tänkte jag: -Det snöar inte, det snögar.

DN:s språkexpert Catarina Grünbaum har skrivit om ordet snöga på denna länk och här.

Strindberg använder ordet snöga i Röda rummet:
Det rådde några minuter en tystnad, som påminde om landskyrkans före predikan; ett sakta knaprande ljuder genom salen. »En råtta», tänker han; men så upptäcker han genom rymden på referentläktaren mitt emot en liten nedtrampad figur, som formerar en blyertspenna på barriären och han ser hur spånorna snöga ner och lägga sig på borden inunder.
När jag skulle fråga holländaren om han hade en skyffel tappade jag det engelska ordet shovel. För man kan väl inte fråga efter en "spade". Det finns ju ett engelskt uttryck som heter: "Call a spade a spade", det vill säga "kalla saker vid deras rätta namn".

Bloggar om

4 kommentarer:

Anonym sa...

På den ångermanländska landsbygden, för hundra år sen eller så, drog vi oborstade pojkslynglar ibland en ramsa som gick så här:

Dra in i ögat
i natt har det snögat
plogar du än, bondj-v-l?

F.ö. hade det väl varit naturligt att efter känt föredöme fråga:"Have you got what we in Sweden call a skyffel?"

Per Westberg sa...

Den poesin tackar jag för.

JAg ser att du är hemma i Österrike. Skiljer man på spade och skyffel i tyskan.

Ms Garbo sa...

Åh, visst känner jag igen "snöga". Så sa min farfar alltid. Det är lite skönt att bli påmind om såna uttryck, vissa ord vill man på något sätt behålla, vårda, så de inte försvinner...

Han bodde i Lycksele, och början av ordet uttalades lite "tjockt", nästan med ett sj-ljud... "sjnögen"

Anonym sa...

Jo, 'skyffel' heter väl närmast 'Schaufel' medan spade - åtminstone enligt ordboken. heter "Spate". Vari skillnaden egentligen ligger vet jag dock inte. När man skall bygga något fint och dyrt kommer alltid en politiker och gör det första "Spatenstich."

När jag läser min förra kommentar ser jag hur år av bildning och förfining satt sina spår: Jag skrev "bondjäv-l", det heter naturligtvis "bonnj-v-l." ;-)