2008-03-07

Nu listar jag mig i Rågsved

UPDATE: Opposition och Alliansen polemiserar på SvD Brännpunkt

Effekterna av Vårdval Stockholm där utsatta människor får det sämre och vi välbeställda får det bättre gör att jag nu kommer att lista mig på en vårdentral i något av Stockholms utsatta områden.

Den 8 september förra året uttryckte jag oro för utvecklingen i det politiska ingenjörstänket kring Vårdval Stockholm. I inlägget "Vem ska man tro" på filosoferade jag över sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt självsäkerhet över sin egen politik och oron från vd:n för Carema Primäsvårds oro för effekterna i det socialt utsatta områdena. Jag skrev:

Jag är rädd att Filippa Reinfeldt inte riktigt har koll på Rågsved. Intresset är kanske inte så stort eftersom det inte är där moderaterna vinner valet. Problemet är att inte heller socialdemokraterna vinner valet i Rågsved. Men den privata vårdgivaren Carema känner sina patienter och måste tas på allvar. Nu måste dock dessa jobba på kommersiella grunder och kan inte ta socialt ansvar för Rågsved. Om jag förstår saken är inte heller de övriga koalitionspartierna i landstingets ledning helt överväldigade av alla ingridienser i Vårdval Stockholm.

När unga människor på Gärdet får ett squashracket i ögonbrynet är de vinnare på Vårdval Stockholm. Men risken är stor att den somaliska mamman på Ervalllakroken i Rågsved är förloraren när hennes tre barn får öroninflammation. När vårdcentralen i Rågsved blir en fabrik är hon inte betjänt av att hon kan välja en vårdcentral Bromma. Den somaliska mamman har ingen Volvo XC90 att packa in barnen i. Hon har sannolikt inte heller råd med t-banebiljetten som krävs för att ta de plågade
barnen genom stan.

Nu visar några artiklar i Svenska Dagbladet att dubierna mot Vårdval Stockholm var befogade. Tidningen konstaterar att vården flyttar från de utsatta områdena som drabbas av rationaliseringar och inte ser nyetableringar. Men även andra delar av länet drabbas och lokalpoltikernas engagemang hjälper inte när man nu också kan konstatera att "glesbygdsdelarna" drabbas (läs här och här).

Nu berättar kristdemokraternas Pia Lidwall mer eller mindre öppet att partiet från början inte var helt övertygad över konstruktionen i systemet. Att det funnits en spricka bland de borgerliga partierna är uppenbart men intresset att regera har givetvis varit så starkt att man ansett sig kunna dagtinga med den inre övertygelsen. När så också det folkpartistiska sjukvårdslandstingsrådet Birgitta Rydberg öppnar för justeringar i systemet inser man att ivern att genomföra politiska reformer var alltför stort. Måtta men nu ställa upp på oppositionsrådet Dag Larssons (s) inviter till breda politiska samtal om framtidens vård.

Själv kommer jag att lista mig i något av Stockholms utsatta områden. Vill jag vara bekväm väljer jag Jordbro vårdcentral men mest solidariskt vore nog att lista mig på Vårdcentralen i Rågsved. Till skillnad från den den somaliska mamman i Rågsved har jag två bilar. I min närhet har jag en familj med körkort och det är inget problem att få hjälpa av släkten med skjuts. Jag är frisk, peppa peppa, och behöver inte tänka efter om jag skulle behöva ta en taxi till vårdcentralen.

Jag har svårt att ställa upp på detta system, som är skapat för oss som har det bra. Det är egendomligt att de friskas vårdval gör det sämre för de mest utsatta.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför ska du ta upp en plats i Rågsved för den somaliska mamman och hennes barn. Lista dig i Östermalm i stället så de med squashracket i ögonbrynet får ta sig till Rågsved.

Per Westberg sa...

Du har missuppfattat systemet. Listningen ger intäkter för vårdcentralen oavsett om den listade behöver sjukvård eller inte. Ju fler "friska" listade man har desto mer intäkter för att klara hålla bemanning och ge god vård för de som uppsöker vårdcentralen.

Anonym sa...

Ser man på! Den spådom som en jätteliberal tankesmedja för ett tag sedan gjorde via en twinglylänk börjar alltså redan att slå in genom din omlistning. Som jag en gång tidigare skrev menade smedjan ifråga att goda marknadsförutsättningar för vårdföretag nu skapats i de södra förorterna eftersom där finns många sjuka och ganska få vårdmöjligheter: "Jag kan inte tänka mig annat än att flera aktörer börjat snegla på denna ekonomiska bas och snart kommer ställa upp en mottagning av rang"

Per Westberg sa...

Bengt
Haha

Men min drivkraft att lista mig är inte styrd av marknadsekonomins mekanismer.

Systemet bygger på att man har en skara hyggligt frisak patienter som inte kostar vårdtid men ger intäkter.