2008-03-19

Svara inte - jag ser vem som ringer

"Halva befolkningen väljer att inte svara i telefonen när inte numret känns igen, enligt en enkät" skriver Svenska Dagbladet i sin ingress om att många ratar telefonnummer som inte syns i telefonens display.

Men läser man vidare i texten kan man konstatera att ingressen inte riktigt överensstämmer med enkätresultatet. Enligt undersökningen har 56 procent av de tillfrågade svarat JA på frågan om de någon gång låtit bli att svara när numret som visas i mobilens display tillhört någon okänd.

Att man någon gång låtit bli att svara är väl knappast samma sak som att man alltid väljer denna metod.

Personligen tror jag att det är betydligt vanligare att folk låter bli att svara när de ser vem som ringer. Många tror att det är telefonförsäljarnas fel att folk väljer att inte svara men jag har lagt märke till att dessa företag på den senaste tiden har öppna nummer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag svarar bara på de samtal där personen är inlagd i min telefonbok ;-)

Men lämnas meddelande ringer jag givetvis upp direkt!

Per Westberg sa...

JAg öppnar inte dörren idag om det ringer på. Jag gillar inte tiggande små barn. :)