2008-03-21

Överreaktion

UPDATE: Dagen skriver den 2 april att åklagaren konstaterar att ingen brottslig handling timat. Anmälan skrivs av.

Jag läser i Dagen och Världen idag att Tommy Körberg varit och sjungit på Holmgrens Bil i Jönköping. I ett snack mellan låtarna har Körberg sagt sig ha förståelse för att människor ropar till Gud i nöd. Men samtidigt har han uttalat att det är "schizofrent" att tro att man kan få svar.

Detta har fått pastor Allan Wendefors i Svenska Alliansmissionens att lämna in en polisanmälan om kränkning av kristna. Jag förmodar att Wendefors avser brottet olaga diskriminering enligt 16 kap. 9 § brottsbalken.

En sådan anmälan är trams och ett onödigt ianspråktagande av rättsväsendets resurser. Olaga diskriminering råder om en näringsidkare, i detta fall Holmgrens bil, på grund av trosbekännelse inte går någon till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra. Det handlar knappast om vad någon säger. Inte heller torde det vara relevant att säga att ett sådant här uttalande kan kategoriseras som förolämpning.

Pastor Wendefors har uppenbarligen missat att ordet schizofrent i dagligt tal används i andra sammanhang än medicinsk terminologi. Personligen tycker jag att det är olämpligt att använda sjukdomsbegrepp på detta sätt men Körbergs utsaga får väl ses som ett inlägg i debatten. Ett sådant uttalande som den som tror på bönens kraft närmast bör skratta åt. Uppträder Körberg hos en bilhandlare kan den kristne i stället tänka på förlåtelsen. Rattfylleri kan förlåtas och rattfylleristen kan efter sonat straff få vara med och sälja bilar.

Hade Körberg däremot varit läkare hade det varit värre. Om inte annat hade han blivit av med legitimationen genom att ställa diagnos som inte haft sin grund i vetenskap och beprövad erfarenhet. Å andra sidan hade nog Körbergs legitimation varit indragen av andra skäl redan tidigare.

I artikeln berättas också att Körberg i nedsättande ordalag talat om Carola. Det är dumt att försöka tilltala publiken genom olika typer av personangrepp. Möjligen kan det till och med vara ärekränkande men om man vill förstå Körberg kanske han härdats av de återkommande angreppen och skämten om hans egen person. Skämten som handlar om kokainmissbruk och rattfylleri.

Det är en brutal och elak värld Körberg lever i. En värld där ironi på andras bekostnad står högt i kurs och ger poänger. Detta faktum verkar ha gått pastor Wendefors förbi.

Att Körberg kommit in på detta med bönens kraft verka ha berott på att alluderat på att Jönköping ibland kallas smålands Jerusalem. Att skämta om den ort man besöker är dömt att misslyckas. Jönköping är enligt min uppfattning en högst normal svensk stad väl värd att besöka. Själv ser jag fram emot två dagars besök i maj då jag hoppas att det fina vädret ska följa mig på en kvällspromenad utmed Vätterns strand.

En som däremot balanserar på linan genom att skoja om lokala företeelser är komikern Johan Glans som enligt Helsingsborgs Dagblad varit i Örkelljunga. Om man som Johan Glans är från Eslöv kan man sannolikt säga några roliga saker om Skånes Fagerhult utan att stöta sig med någon.

Själv har jag ett alldeles eget minne av Skånes Fagerhult. Här stannade jag en sen kväll och ringde familjen från en telefonkiosk. Det var sista gången jag använde en telefonkiosk innan jag fick mobiltelefon.

Bloggar om , ,

3 kommentarer:

Stig-Göran Fransson sa...

Jag var inte med på Holmgrens bil så vad som sades där vet jag inte men med tanke på hur Tommy Körberg uppträdde i mellansnacket i höstas när Nordea inbjöd till en aktivitet i Jönköping så kan jag först reaktionen. På Nordeas information missade Tommy Körberg totalt vilken publik han hade framför sig.

På det sätt Tommy Körberg uppträdde på Nordeas information och tydligen också hos Holmgrens bil skapar inte ett mervärde för det företag som anlitar honom.

Per Westberg sa...

Vad sa Körberg på Nordea?

Välj en Volvo i stället. Gå till Nybergs bil i Jönköping.

Per Westberg sa...

Vad sa Körberg på Nordea?

Välj en Volvo i stället. Gå till Nybergs bil i Jönköping.