2008-04-06

En svärdman är inte en svärdsman

UNT berättar att polisen letar efter en svärdsman som hotat en mopedist i Uppsala. Expressen vet dock berätta att det handlar om en svärdman.

Jag tycker, i likhet med Expressen, att en dåre som springer runt med ett svärd är en svärdman. En svärdsman däremot är den gamla hederliga benämningen på en underofficer som tilldelats svärdstecknet; en utmärkelse i den numera vilande militära Kungl. Svärdsorden.

För fullständighetens skull ska väl medges att Svenska Akademiens ordbok även anger en svärdsman som en mansperson försedd med svärd; särsk. om samuraj.

Däremot finns det 21 personer i Sverige som heter Svärdman.

2 kommentarer:

Ms Garbo sa...

Vän av ordning undrar om det inte trillat bort ett litet "inte" i första meningen i andra stycket?

För mig är "Svärdsmannen" mitt sätt att beteckna min fd kärlek (i internetsammanhang, där jag inte vill skriva ut hans namn), eftersom det är en hobby han har: Han håller på med medeltida stridskonst och har ett alldeles fantastiskt svärd.

En man med ett svärd, som dessutom mycket väl kan använda det.

Om medeltida stridskonst kan man läsa mer här: http://www.vildsvinet.se/ om man vill!
Det förra namnet på hemsidan var roligt: "Blod, svett och dårar".

:D

Per Westberg sa...

Då bestämmer vi oss för att svärdsmän är hyggligt folk och svärdmän är farliga.