2008-05-04

Känn ingen oro och tappa inte modet


Foto: Magnus Aronsson, IKON
Svenska kyrkan har idag fått en ny biskop. Thomas Söderberg vigdes som biskop och kommer nu att leda Västerås stift. Han kommer närmast från kyrkoherdetjänsten i Enviken församling utanför Falun och har samtidigt varit direktor för förbundet S:t Lukas.

Som valspråk har Thomas Söderberg valt de trösterika orden från Joh 14:27 - "Känn ingen oro, tappa inte modet”. Det sägs att likande ord såsosm Var inte rädd – känn ingen oro – tappa inte modet – bekymra er inte" återfinns på 365 ställlen i bibeln.
Om man får tro TT är Thomas Söderberg den förste biskopen från Dalarna på över 200 år. Men jag undrar hur man räknar då. Thomas Söderberg är född i Stockholm men uppväxt i Skinnskatteberg och Grängesberg. Grängesberg ligger förvisso i Dalarna men jag tycker han har mer dialekt från västmanländska Skinnskatteberg. Men det är klart. Han bor nu i Falun och han tog studenten i Ludvika så det är nog rätt att påstå att han är från Dalarna.

Dagen

Bloggar om

4 kommentarer:

Ms Garbo sa...

Ja, hur definierar man varifrån en människa är? Just DET var nog lättare "förr", när inte människor flyttade lika mycket som jag.

Jag själv är ett lysande exempel: Jag är född på Allmänna BB i Stockholm, uppvuxen i Trångsund och Skogås.
Som fjortonåring flyttade vi till sommarhuset i Flen, och därefter avverkade jag, i samband med att jag flyttade hemifrån, Katrineholm och Vingåker. Studentåren tillbringade jag i Örebro. Första jobbet fanns i Ockelbo, så under ett år bodde jag där, och i Gävle.
Sedan tillbringade jag drygt tio år i Lappland och Norrbotten. (Gällivare, Jokkmokk och Luleå)
För ca tre år sedan återkom jag till Stockholm igen, men då till Botkyrka.
Om en vecka ungefär flyttar jag igen, nu till Handen.
Nästan så att cirkeln sluts.

Jag har alltid tänkt mig som stockholmare, men har bott fler år "i förskingringen" än i Stockholm.
Samtidigt har jag rötter både i Norrbotten och Flen(Sommarhuset har vi kvar!)

Krångligt!

Det är för övrigt ett mycket trevligt valspårk han valt, nya biskopen.

Per Westberg sa...

Allmänna BB det är fint det. Sveriges första barnbördshus nedlagt 1976.

Det är ett bra valspråk. Hela versen lyder: Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Känn ingen oro och tappa inte modet.

Ms Garbo sa...

Mmmm, det låg uppe vid Stadion, någonstans, eller hur?

Ett sällsynt välvalt valspråk, särskilt i vår tid, när otrygghet och rädsla sprider sig i tillvaron, i människors hjärtan och i samhället.
Jag tänker på Bowling for Columbine, där pratar Moore mycket om rädslans makt, och vilka som tjänar på att vi känner oss otrygga i vardagen...

Per Westberg sa...

Just det.
Här kan du se på kartan och se en liten bild. Just nu Idrottens hus.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=GvAcaKjYYDjF5ugfIkRRVg%3d%3d&vad=Idrottens+hus&var=