2008-06-03

Aussie på besök

Foto: Runsten vid Högsta gård i Österhaninge församling - "Gåse (?) reste stenen efter Assur, sin son, och efter Ulv".

Nästa vecka får vi en äkta Aussie på besök.

Jag är beredd på vilken guidning som helst.

Vad vill då den unge australiensaren se?

Jo sådant som har med vikingar att göra.

Ridå

Man kan inte åka till Birka med någon som precis spatserat i Rom. Birka är fint men... Martin E-type Eriksson har ännu inte byggt någon vikingaby och vikingmuseet vid Historiska får vi vänta några år på.

Det blir nog att visa några runstenar. De är häftiga men jag kan inte hjälpa att jag alltid tänker på att några gubbar stod och ristade enkla texter på stora stenar tusen år efter att romarna hade rinnande varmt och kallt vatten och förde bok över sina affärer.

Kanske ska jag ha på mig cykelhjälmen dagarna i ända och ljuga ihop en massa historier.

DN, Historiska skapar världens största museum för vikingar
DN, Ny bild av Birkas historia
DN, "Tiden mogen för vikingen"
SvD, Vikingastad byggs upp för nyfikna turister

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men brodera ut lite...

Berätta att när Muhammed et.co började civilisera arabvärlden, så blev gibraltarsund ingen bra väg för handelsmän från Svarta Havet till nordeuropa. Så därför tog de flodvägen genom Ryssland och vidare till nordtyskland. Vikingarna hjälpte dem med skjuts på sina båtar. Men tyskarna blev avundsjuka och ville idka handel själva, men kunde inte segla så de lejde gotländska vikingar som speditörer, och passade på att bygga en stad på Gotland vid vikingarnas hamn. När väl tyskarna hade lärt sig att segla själva uppfann de en ny sorts båt som de kallade Kogg, och bildade en klubb som de kallade Hansan, och då behövde de inte Gotland och dess vikingaättlingar längre... så staden blev allt fattigare, och till slut hade de inte ens råd att riva sina hus, vilket vi idag tycker är bra för då kan vi åka dit och titta på dem.

Tja, eller något annat lite utbroderat om den tiden.

Jeez sa...

Då föreslår jag Gamla Uppsala, med högarna och vikingamuseét. Dit går det ju fort att ta sig!

Per Westberg sa...

Leiph
Det där är ju klockrent.

jeez
Så bra.

Jag har aldrig varit vid högarna sedan museet byggdes. Passar perfekt eftersom jag är i Uppsala varje vecka ändå. Dessutom kan man stanna vid Mora stenar på vägen upp. Det finns ju numera en rastplats där.

Nan Kranck sa...

Jag hade en liknande erfarenhet, men det handlade om min dotters nya förtjusning, en irländare. Det visade sig inte vara något problem. Dessa två turturduvor hade enbart ögon för varandra. Man kan säga de befann sig i den fasen där deras intag av yttre upplevelser, bara utsträckte sig till att upptäcka varandra. Det äldsta han intresserade sig för, var i stort sett ögonstenens mor / far, de räknades som ganska värdefulla fossila fornlämningar i den unga herrn ögon antar jag, eftersom hon härstammade från dem.
Skall skaffa mej en skylt till nästa gång där han kan läsa min historia.

Per Westberg sa...

Nan
Nästa gång jag kommer till Jönköping ska jag gå upp på länsstyrelsen och föredra ärendet "Beslut om rörlig fornlämning i Ramkvilla socken".

Anonym sa...

Per, på vägen till Uppsala kan du även stanna till i Upplands Väsby och beskåda "Åfare", vikingaskeppet som i förra veckan kom till Barockparken vid Stora Väsby
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=774571
och
http://www.upplandsvasby.se/nyheter/2008/nyheter/afarehetervikingaskeppet.5.77ef93d911a1043f9b580005578.html

Per Westberg sa...

Hej Gösta
Kul att se dig här.

Då blir det till att stanna till i Väsby. JAg får väl kolla på apoteket i Hammarby också och kolla rundningen av Stockholm maraton 1912 i Rotebro.

Anonym sa...

Om du ändå stannar i Upplands Väsby, så sväng av åt öster och besök Runriket . Precis just nu pågår dessutom en arkeologisk utgrävning vid Broby Bro, där man undersöker en lokal härskarinnas grav.