2008-07-29

Intet ånglok

När Helsingborgs Dagblad eller egentligen TT ska berätta om en liten olycka på en museijärnväg vill man varken svärta ner museijärnvägen eller den vackra trakt där den går. I stället för att skriva att olyckan inträffat mellan Brösarp och Ravlunda, som ju många förknippar med angenäma vyer, skriver man att den inträffat på en viadukt över väg 9 i Tomelilla kommun. Det blir liksom lite mer neutralt och obestämbart.

Dessutom är det ett gränsfall om det verkligen var i Tomelilla kommun. Precis vid olyckplatsen står kommunskylten vilket syns på bilden. Men jag har för mig att gränsen går snett över vägen mitt på viadukten. Kanske var det i Simrishamns kommun olyckan timade?

Till yttermera visso tror jag att vi denna gång inte ska skylla på ett ånglok. Jag tror nämligen att tåget drogs av ett diesellok littera Z49.

Museijärnvägar lever farligt
Det var tur att ingen skadades vid denna olycka. I helgen skedde en kollision med en bil på samma museijärnväg. Givetvis handlade det om ett vägfordon som inte iaktog stopplikt.

Olyckor på museijärnvägar är lika allvarliga som andra järnvägsolyckor och om det visar sig att man inte följer föreskrifter eller har eftersatt underhåll på bana och material är jag rädd att museijärnvägarna kan få det knepigt i framtiden. När man läser Sydsvenskans rapportering ser man hur barn uppehåller sig på banvallen och intill det urspårade loket. Det ser olämpligt ut och man kan fråga sig om museijärnvägens personal verkligen hanterar situationen rätt.

Roligt dock att räddningsledaren, brandinspektör, Jan-Olof Gustavsson från Räddningstjänsten i Sydöstra Skåne är så positiv när han säger att museijärnvägen haft "en jäkla otur" på få dagar nu.

Men det är klart. Han är väl glad att man kör med diesellok så att han slipper alla bränder från stånkande och gnistrande ånglok kring banvallen nu i torkan.

UPDATE: Sydsvenskan den 30 juli 2008

Skånska Järnvägar
Ystads Allehanda, Sydsvenskan

Bloggar om , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men, om barn uppehåller sig på banvallen (där det för övrigt är ständigt beträdandeförbud) så är det väl i så fall föräldrarna som agerar felaktigt och inte museijärnvägens personal? Jfr med barn på motorvägen, är det Vägverket som agerar fel då?

Trafikutövande museijärnvägar har samma krav på sig som till exempel SJ och Banverket då det gäller att ha rutiner och kontroller.

Per Westberg sa...

Givetvis har föräldrar ansvar för sina barn.

Jo jag vet att museibanor omfattas av järnväglsagen och att de utbildar sin personal i säkerhetsordningen och hela middevitten. Men samtidigt har personalen på musiebananan skylidgheterna och befogenheterna att upprätta ordningen enlig 9 kapitlet järnvägslag (2004:519).

Anonym sa...

Personalen gjorde så gott de kunde. Tyvärr så tror allmänheten att bara för att det är en museibana så gäller inte samma regler som på övriga järnvägsnätet. SkJ har omfattande säkerhetsutbildningar, har själv gått flera av dem. Det är inte så lätt när man har en tågbefälhavare (lekmansterm konduktör) samt kanske en biljettklippare och ska hålla reda på ett 50-tal, eller mer, nyfikna turister som bara måste hoppa av vagnarna för att fotografera och titta.

Per Westberg sa...

Järnvägstös
Jag förstår dig. Det är just föreställningen om att "museibanor" är någon form av leksak och att personalen är "pittoreska inslag" som oroar mig.

Om något allvarligt skulle tima på en museijärnväg är risken stor att det är fine med allt.

Museibanor är verkligen trevliga och personalen verkar ha kul.

Kanske är det dags att börja alla avgångar med en "Safety demonstration". Men det är klart. Folk går av och på i Ravlunda bro och Vitaby så det kan bli lite tjatigt.