2008-07-27

Pensionärer portas från campingplatser

UPDATE: Jag läser i på helagotland.se den 29 juli att 35-årsgränsen på Björkhaga by camping bara var ett skämt. Rätt roligt faktiskt.

I förrgår skrev jag om mina dubier över att den statliga enrådighetsmyndigheten Barnombudsmannen upprördes över att campingar i Sverige satt upp 25 år som åldersgräns för att stävja bus. Självklart ska en privat näringsidkare kunna sätta upp villkor för campare så länge de inte bryter mot lagstiftning. Jag menade också att avgående BO, Lena Nyberg, i själva verket, genom sina oreflekterade och verklighetsdistanserade åsikter, missgynnar den grupp - barn och unga - som hon är satt att företräda.

Idag läser jag på Helagotland.se att Björkhaga strandby på östra Gotland satt upp 35 år som åldergräns under den så kallade Stockholmsveckan.

Nu hoppas jag att PRO och SPF inte engagerar sig i detta beslut. Jag har stor sympati för campingägarna på Björkhaga och tror att barnfamiljerna uppskattar detta.

SvD, SvT, Smålandsnytt skriver om en camping på Öland, SvD

Bloggar om

Inga kommentarer: