2008-08-05

Bluffgubbar

Bluffgubbar finns överallt. Själv träffade jag på två stycken idag trots att jag knappt gått ur sängen.
Affärsvärlden citerar Sydsvenskan och berättar att det anmäldes 25 procent fler bedrägeribrott första halvåret 2008 jämfört med samma period förra året. SR Ekot återger branschorganisationen Svensk handel som konstaterar att 400 företag skickar ut bluffakturor för totalt en miljard kronor i år, främst på sommaren för att försöka lura extrapersonal.
Själv skulle jag logga in på banken i morse men glömde någon konsonant i domännamnet. Upp dyker en amatörmässig sida för någon parkeringsdomän. Att det går att göra affärer på sådant är obegripligt men att det inte handlar om seriösa människor framgår tydligt när man lägger in en länk för inloggning. Syftet kan ju bara vara att nu eller i framtiden försöka lura människor. Domänen ägs av ett engelskt företag som heter Grandma-Anns Applepie Ltd och de säljer verkligen äppelpajer som de levererar över hela Europa. Men de gör uppenbarligen annat också.

Nu kanske jag inte behöver fundera så mycket på lurendrejeri. Alldeles nyss passerade ett e-brev spamfiltret. Budskapet var tydligt. Jag har vunnit en miljon Euro. :) (OBS ironi)
DN
Bloggar om ,

Inga kommentarer: