2008-08-11

Ibland funkar inte marknadsekonomin

Den 22 maj skrev jag under rubriken "Han kom som ett yrväder en aprilafton" om ryktena att Skypes grundare, it-entreprenören , Niclas Zennström, skulle köpa konferensanläggningen Rosenön ute på Smådalarö här i Haninge. Nu är det bekräftat att Zennström tar över den fantastiska fastigheten vid årskiftet och tanken är att han ska ha ön som privatbostad.

Konferensanläggningen generar vinst idag men säljaren, Hyresgästföreningen, kör den klassiska argumentationen att verksamheten faller utanför kärnverksamheten.

Nu tycker man dock att om marknadsekonomin fungerade skulle någon ta över konferensanläggningen och driva den vidare.

Men icke.

Zennström köper en anläggningen som ligger på en egen ö och har 94 rum och 26 fast anställda blir av med jobbet. Dessutom finns ett antal personer med intermittenta anställningar och 15 personer med städning och spa-behandlingar på entreprenad.

Just nu misströstar jag och tvivlar på marknadseekonomin. Men om Zennström kommer att skriva sig på Dalarö, Ornö, Utö och betala skatt i Haninge samt bjuda investerare till den fantastiska miljön kommer jag att kunna säga att marknadsekonomin fungerar.

Strindbergs Hemsöborna som utspelade sig i denna del av skärgården börjar med texten: "Han kom som ett yrväder en aprilafton". Den som kom denna gång var den i grunden tragiske egotrippade Carlsson som förvisso hade konsultens organisationsförmåga.

Jag hoppas att Zennström, som också dök upp som ett yrväder, kommer att röna ett bättre öde än vad Carlsson gjorde.

Men Hemsöborna hade en slutfras också. Den handlar om madame Flods son Gusten. Carlsson drunknar när madame Flods kista går genom isen:
Och till rors i sin egen eka lät den nye herren till Hemsö sina drängar ro sig hemåt, för att styra egen farkost över det nyckfulla livets blåsiga fjärdar och gröna sund.
Kanske kommer det ändå vara Zennström som till slut blir den som styr egen farkost över fjärdar och sund. Men just nu ser det mörkt ut och jag tvivlar just nu på att marknadsekonomin alltid funkar. Inte blir jag mindre tvivlande när jag läser Aftonbladet hur en hemlig rysk oligark köper ett slott i Frankrike för 4,7 miljarder.

Rosenön

Bloggar om

Inga kommentarer: