2008-08-02

Min pappa är polis

Skytte är otrolig. Han bryr sig om vad som ramlar ur Alexander Bards mun. Idag skriver Skytte i sin lördagskrönika i Svenskan.

Inför Pridefestivalen uttalade sig gay-profilen med mera, Alexander Bard (20/7) i Svenska Dagbladet och sade: ”Jag hatar kristendomen för den är så dum”. Det vore intressant att i media ställa denne Bard mot till exempel professor Jan Hjärpe (känd islamolog och därtill präst i Svenska kyrkan), den katolske professorn Werner Jeanrond, Anders Piltz, professor och präst. Så finge vi kanske se vem som är ”dum”.
Det verkar som om Skytte aldrig tidigare hört Bard. Han har för vana att sprida uppseendeväckande uttalanden kring sig. Antagligen skulle det bli väldigt intressant att föra samman Alexander Bard med de intellektuella giganter som Skytte önskar. Samtalet skulle bli intressant och Bard skulle definitivt inte framstå som dum. Möjligen en smula annorlunda.

Det är också lite anmärkningsvärt att Skytte inte citerar Bard rätt. Bards tramsiga och något puerila uttalande löd:
–Zoroastrier använder inte ordet Gud över huvud taget. De bryr sig inte om tro, utan om vad man vet. Att konvertera är egentligen ett ställningstagande mot den eurocentriska världsbilden.Jag underkänner den, jag hatar kristendomen för att den är så dum, den är inte trovärdig längre med det vi vet om världen idag.

Skytte påminner om barnen i sandlådan som blir oense och ska bräcka varandra. -Om du är dum ropar jag på min pappa. Han är polis.

Själv kan jag lyssna på Alexander Bards musik men låter mig provoceras av honom gör jag inte vare sig det gäller religion, politik eller droger. Däremot lyssnar jag gärna på emeritiprofessorn Hjärpe, latinprofessorn Piltz eller teologiprofessorn Jeanrond. Alexander Bard är en tramsgubbe och det ska bli spännande att se hur han är som 70-åring. Lika spännande ska det bli att få reda på vilket parti han nu ska engagera sig för. Måtte Skytte skriva om detta när Bard avslöjar hemligheten.

Bloggar om , ,

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Väl talat.
Kan det vara Skyttes gamla flirtande med kommunismen som gör att han väljer att frisera sanningen om vad Bard egentligen har sagt?