2008-08-25

Polisen är skicklig


Precis hemkommen från stök och bus i Solna.

Om bråkstakar finns inget annat att säga än att det är ett gigantiskt socialt problem som visar sig. Sprit, öl, hasch och amfetamin gör sällskap. Tyvärr finns det även en och annan socialt anpassad person som genom sitt beteende legitimerar huliganism.

Jag tillhör inte dem som tror på hårda straff men det är viktigt att man kan sätta dit några jäppar. Androm till varnagel och näpst.

Men det är betryggande att se att vår polis jobbar med en trovärdig taktik och är välutbildad och effektiv. Ingen behöver tvivla på att de är till för vanligt hyggligt folk men också uppträder belevat mot härnadståget.
-Vi gör egentligen ingenting, det ska vara en hetsig stämning på viktiga matcher. Det är det polisiära utanför som spelar roll och många av de bråk som uppstår handlar om polisens bemötande, sa Bajen Fans dåvarande ordförande till DN för drygt ett år sedan.
Jag hoppas vi slipper sådana debila uttalanden från organiserade supporters denna gång.
Tack Suleyman Sleyman för 2-2 i 88:e matchminuten.

DN, SvD, SvD, Aftonbladet , Aftonbladet, Sydsvenskan, DN
Bloggar om ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Att köra över supportrar med bil samt trampa ner folk med hästar kallar jag inte att polisen vann... Visar bara hur misslyckad "Taktik" dom hade inför matchen.

Anonym sa...

Är du dum i huvudet? Hur kan du försvara en poliskår som medvetet kör på hundratals oskylldig mäniskor? Jag var själv där och jag var bara en meter från att bli påkörd och jag hadinget val att ta mig därifrå. Jag hade inet uppsåt att starta bråk eller oroligheter. Jag såg själv 10 åriga pojkar som sprang för sitt liv. Tror du de va där för att bråka. Hur kan du försvara dom?

Per Westberg sa...

Givetvis är det dumt av mig att tala i termer att någon vann.

Men ingen har väl blivit påkörd eller nedtrampad. De poliser som sitter i fordonen är inte gömda bakom tonade rutor som vi ser i många andra länder. Det är väl bra att man numera undviker att använda batonger.

Det skulle vara kul att höra vad som kan göras för att fotbollsmatcher ska upplevas som säka för spelare och publik.

Anonym sa...

De flesta blir mindre aggressiva av hasch. Det finns ju ingen som i samband med huliganbråk skulle vilja göra sig slöare. Blanda inte ihop begreppen, tack...

Källa: Wikipedia

Per Westberg sa...

Cannabis och amfetamins effekter är jag kunnig om. Lika väl vet jag att det inte är ovanligt att de som på stan ertappas med amfetamin också bär hasch. Dygnet har ju som bekant 24 timmar och veckan sju dagar.

Anonym sa...

De enda som uppför sig värre än det vi såg från Bajens fans igår är just svensk polis. Och just de som blir utkommenderade i samband med fotboll är det värsta av drägg som tänkas kan. Jag är inte ett dugg förvånad av att de bara kört genom en folkhop. I Västerås stod jag i kö för att komma in på deras stadion, nykter som alltid då jag är absolutist. Då kommer en västeråspolis med övertejpat nummer på hjälmen och ger mig en axel med full kraft rätt över bröstet och ena axeln så jag höll på att trilla omkull. När jag ifrågasatte vad fan han gjorde drog han batongen så jag var tvungen att slänga mig fram i kön och planka in på stadion.

Det här är sanning, inget förändrat, fråndrageteller tillagt. Svensk polis av idag. I Kalmar och Helsingborg är de poliser som kommenderas ut på matcher inte heller riktigt kloka och släpper gärna sina hundar om man så bara stämmer upp en ramsa utanför arenan.

Det märks att du aldrig har stått emot dem, Westberg.

Anonym sa...

De här gossarna är kriminella. Finns ingen anledning att stänga av dem. Stäng in dem! Eller avveckla fotbollssporten - vad ska vi den till?

Anonym sa...

Jo, folk blev påkörda av piketbilarna, folk blev trampade på av hästarna och folk blev definitivt slagna med batonger. En pappa fråga en polis efter bästa väg därifrån, han blev slagen av en polis. En ungdom hade blivit sprayad av pepparspray och blev placerad på en sten av en polis. 30 sekunder senare kom en annan polis och misshandlade honom för att han var på fel plats.
Jag undrar om du varit på ett derby på senare i år överhuvud taget. Det är sorgligt att du kan säga att polisen vann. Det fanns ingen vinnare i det här derbyt. Bara förlorare.

Anonym sa...

Ha, nu har du allt hamnat i en knipa. För lycka till att kritisera "fotbollssupporters". De har aldrig fel. Det är som att yppa en feministisk åsikt (typ att färre våldtäkter vore bra) eller att pengar till kultur är en investering och inte ett bidrag. Då kommer Janne Banan och skriker åt en att man är en idiot. För det är det enda sätt som Janne Banan kan kommunicera på. Tack för övrigt för en bra blogg, jag har läst ibland men aldrig skrivit. Du lyckas på ett helt unikt vis att aldrig reta skiten ur mig och ändå tror jag inte vi delar alla åsikter. Tummen upp!

Per Westberg sa...

Tummen upp.

Anonym sa...

Du är inte insatt. Jag är nitton år och är en så kallad "fanatiker". Har gått på de flesta matcher, både borta och hemma senaste 7 åren. Om man går på fotboll så länge och så ofta blir det ens liv. Om sedan man blir nerslagen av polis som man betalar lön till via ens skattepengar utan anledning och ser hur andra kvinnor barn och oskyldiga vuxna män bli nerslagna nerkörda och hotade av dessa idioter till poliser är det klart man blir arg. Så kommer ett sånt inlägg som detta. Det är bra, visar verkligen att folk pratar om ting de verkligen inte har en aning om. Jag ser hellre att du (ni) inte yttrar er.