2008-08-12

Vänsterhäntas dag den 13 augusti


Den 13 augusti är det Vänsterhäntas dag. En okänd dag som jag firat i många år.
Jag är vänsterhänt och det är knepigt. Man lägger handen i den text man skriver. Detta tror jag är orsaken till att så många vänsterhänta skriver krattigt.
Saxens blad går isär när man ska klippa.
Men av motgångar blir man stark.
I morgon föreslår jag att alla skriver sitt namn med vänster hand. Skär brödet med kniven fattad i vänster hand och äter tårtan med skeden i vänster hand.
Varför inte hälsa med vänster hand också. Då ser ni hur jobbigt det är att vara vänsterhänt. :)
Att ratten sitter på vänster sida lär vara orsaken till att vänsterhänta kör bättre än högerhänta.
På söndag ska jag köra på vänster sida. Det har sin tjusning.
Off topic
När man äter intar gaffeln en centralare position än kniven. Man kan då fråga sig varför högerhänta har gaffeln i vänster hand.
Svaret handlar om att de få manövrar man gör med kniven stäler högre krav på precision. Då är högerhanden bäst för de flesta.








Men nu tar vi revansch den 13 augusti.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag höjer en skål för oss vänsterhänta i kväll.
Givetvis med glaset i vänster hand.

Anonym sa...

Jag är också vänsterhänt - men skålar det gör man ju med höger hand! Det är faktiskt en teologisk fråga...

/EOL