2008-10-11

Bergrum är tråkiga saltsilos


Bild: Bostadsrättsföreningen HSB :Östbergas stora Bergrum i Östberga i Stockholms södra förorter. På bilden syns den norra ingången bakom Stamgatan 75.

Jag har en fascination för bergrum. Så fort jag ser en dörr i berget spelar nyfikenheten ett spratt med förnuftet. Igår var jag till exempel i Segeltorp i närheten av Fruängen och gick utanför vanliga vägar. Plötsligt uppmärksammade jag en dörr med kraftiga hänglås och fantasin gick igång. Sannolikt handlade det om en av Stockholms alla teletunnlar. Jag anar att mitt intresse i detta ämne beror på att jag växte upp i ett HSB-område med ett eget gigantiskt bergrum. Som barn såg jag portar och ventilationsschakt men vad som doldes därinne förblev en hemlighet. Nu på äldre dar begriper jag inte varför jag inte frågade pappa brandmästaren som sannolikt hade total koll på hur det såg ut under "Luffarbacken" i Östberga.

Två av objekten för min fascination har varit ett par bergrum som jag passerar rätt ofta. Dels ett som syns från Nynäsvägen under kriminalvårdsanstalten Beateberg i Trångsund, dels ett bergrum på Dalarövägen som kompisarna i stallet kallar galoppbacken.

Jag vet att dessa objekt inte är några gigantiska underjordiska utrymmen fyllda av högteknologisk utrustning men ändå finns funderingarna där. Skönt då att läsa i NSD om saltsilon utanför Kangis som oroar ortsbefolkningen. Därmed har jag fått lite insikt i vad som döljs bakom "hålet i berget".

En site som jag rekommenderar är bergrum.se. Syftet med denna webbplats är att samla en del av den information som finns tillgänglig om kalla krigets Sverige och dess fortifikation. För en tid sedan visade jag sajten för en pensionerad kustartilleriofficer. Han fascinerades över dokumentationen av de hemliga anläggningar han tjänstgjort vid på Gotland och Blekinge.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vaddå luffarbacken i Östberga? Jag bodde på Stamgatan, och någon luffarbacke minns jag inte, däremot den gigantiska postbacken. (Den måste ha byggts om på senare tid, så liten som idag kan den inte ha varit då.)

Per Westberg sa...

Javisst måste Postbacken ha sjunkit ihop. Postbacken hette även Kvarnbacken eftersom det funnits en kvarn där. Mjölnarstugan finns fortfarande kvar högst upp på Götalandsvägen.

Om Postbacken ligger söder om Stamgatan är Luffarbacken det markområde som ligger norr om Stamgatan. I Luffarbackens berg finns ett bergrum som bland annat har en ingång från Tussmötevägen men även en ingång bekom Stamgatan 75.

På båda ställena fanns till början av 70-talet två luftvärnsfästen målade i svart. Båda dessa hade tillfartsvägar vilka fortfarande kan skönjas.

Ms Garbo sa...

Dalarövägen..?! Där bor ju jag, finns det ett bergrum här!?
Var finns ingången till det??

Per Westberg sa...

JA Dalarövägen är ju flera mil från Stockholm över Trångsund Handen och ut till Dalarö.

Bergrummet ligger vid råttfällan Nästan ute vid avfarten till Högsta och Åva.

Anonym sa...

Jag jobbar i området och kan säkert fixa en diskret visning om du fortfarande undrar. Lokalen är i två våningar och den övre utrymdes precis av mekonomen.

Per Westberg sa...

Jag är verkligen intresserade. Var ju inte ens inne när Mekonomen låg där. SMS eller ring mig på 070 301 09 22 så ringer jag.