2008-10-19

Ny och gammal bil


I morgon ska den gamla trotjänaren en Volvo 740 byggd 1989 i Uddevalla och körd ett år i Istanbul in på besiktning. Jag passade på att byta ett kinkande bränslerelä och en strålkastarlampa. Bränslerelät kostade 250 kronor på Mekonomen och byttes på en minut. Glödlampan bytte jag enkelt på 30 sekunder. På en V70N i garaget tog det två timmar utan att lyckas.

Jag skulle tvätta nya bilen idag. Innan jag spolar lyfter jag vindrutetorkarna. Döm om min förvåning när jag finner att torkararmen på förarsidan tar i motorhuven. Höger sida och bak är det inga problem.


Jo då, det är helt enligt konstuktionen. SIC!

För att vinkla upp torkararmen ska man:

1.nyckeln i låset (tändläge noll)
2.För torkarspaken upp ca 1 sekund
3.Torkararmarna är i serviceläge

Det är inte alltid man imponeras av ingenjörerna.

Bloggar om

Inga kommentarer: