2008-10-30

Speedway mot en säker död

Jag lyssnade på Sportradion i bilen idag och hörde att det fina speedwaylaget Masarna i Avesta är på väg mot konkurs. Om man inte förstår tragiken i detta säger jag bara Tony Rickardsson. Allt handlar om att man sitter med spelarlöner som är relaterade till publiksiffror som numera är historia. Tidigare har Kaparna från Göteborg hamnat i evighetens depå genom konkurs. Reporterna avslutade inslaget med den retoriska frågan vilket som skulle vara nästa speedwaylag som lägger av.

Inte kunde jag ana att Bajen Speedway redan samma kväll skulle komma med dystra besked. I DN berättar Bajen Speedways ordförande Tommy Cederlund att Bajen Speedway nästa säsong sannolikt drar sig ur elitserien och kör i allsvenskan. - Vi måste anpassa oss till verkligheten, säger Cederlund. Det är ju inte klokt vilka summor vissa av förarna kräver. Vi väntar fortfarande på svar från några finansiärer från Ryssland som vi diskuterat med, men det blir nog allsvenskan.

Finansiärer från Ryssland?

Det låter ju inte särskilt hoppfullt. Det är lätt att skylla på förarnas löner. Jag vet inte vad de kvitterar ut men jag vet att det inte är någon sinekur att köra speedway. Ena dagen är de på ovalen i Polen för att dagen efter åka i England. Även om min grundinställning är att bajare aldrig kan göra fel undrar jag hur ledningen funkar. Varför nämner Cederlund till exempel inte att Bajen Speedways huvudsponsor Hans Nelén sagt upp sitt avtal i dagarna. DN

Synd. Speedway är kul och en av de vettigaste motorsporter som finns.

DN, Masarna i konkurs, SvD, Mästarklubb i konkurs

Bloggar om , ,

Inga kommentarer: