2008-10-03

XXX utan skygglappar


Jag läser att tidningen Språk publicerat listan över olämpliga bokstavskombinationer som inte tillåts på registreringsskyltar. Bland annat anges att XXX är en otillåten kombination. Tillåt mig tvivla. XXX sitter på en Volkswagen Lupo av 2000 års modell som rullar i Mariestad men då handlar det om en personlig registreringsskylt.

Jag uppdaterar ett av mina gamla favoritinlägg.

DN, E24

XXXXXXX (sju kryss)
Sveriges bästa personliga registreringsskylt. Alla kategorier. Med en sådan registreringskylt är man skyldig att rulla ut med sin BMW 320CI CABRIOLET även en kulen decemberdag so när jag fotografrade den. Numera en BMW 320I Cabriolet.

XXXXXX (sex kryss)
Jag är dock en smula förvånad att Vägverket godkänt XXXXXXX eftersom det redan sedan tidigare finns en Bentley av 1956 års modell med registreringsnumret XXXXXX. Den kärran har bara rullat 1 400 mil.

XXXXX (fem kryss)
Vidare finns XXXXX som sitter på en Lotus Elise. En vacker roadster.

XXX
Skylten XXX hör hemma på en Volkswagen Lupo i Mariestad.

XX
I Skara rullar en BMW 335I COUPÉ med registreringsbeteckningen XX.

X1
I Valbo utanför Gävle rullar en Rolls Royce Silver Spirit med plåtarna X1. Det var det registeringsnummer som prydde landshövdingens i Gävleborgs län bil fram till 1973 då gamla registreringskyltarna med länsbeteckning avskaffades.

U1
När jag ändå är inne på landshövdingar kan jag berätta att landshövdingen i Västmanlands län, Mats Svegfors, har en personlig registreringsskylt med U1.

Om personlig registreringsskylt
Att köpa en personlig registreringsskylt är en god gärning eftersom intäkterna (6 000 kronor för tio år) går till Skyltfonden som arbetar med att förbättra trafiksäkerheten genom forskning och utvecklingsinsatser.

Läs mer på Vägverkets webbplats.

Inga kommentarer: