2008-12-12

Det var inte bättre förr

Nu är vi på väg mot Lucia och med all rätt skrivs det i tidningarna om oron för ungdomsfylla. Men jag har en stark känsla att det var värre förr.

Jag gick på högstadiet för drygt 35 år sedan. Det var på melllanölets tid. En dryck som lyckligtvis togs bort från livsmedelsaffärerna 1977.

Fyllan på lucia var sanslös. Skolan var fullständigt nedlusad med fyllon. Att detta resulterade i föräldrakontakter fanns inte på kartan. Det hörde liksom Lucia till att fyllslag i skolan accepterades.

Allt var inte bättre förr. Och ändå handlade det om en generation som fått betyg i uppförande och ordning. Givetvis det betyg varje termin. Många hade haft obligatorisk morgonbön i lågstadiet. Själv samlade jag på frimärken och skulle inte drömma om att göra mor och far besviken.

Aftonbladet

2 kommentarer:

Kalle af sa...

Jag blir alltid lika förvånad när jag hör att Lucia - av alla helger - är en ursäkt för supande i Sverige. Så är det nämligen inte hos oss i Finland. Vilket kanske kan förvåna, eftersom varje ursäkt brukar vara god nog - men det är ju bra att vi missar någon gång...

Per Westberg sa...

Enligt tidningsrapporterna har det inte varit så farligt ute i landet. Jag tror att just lucia möjligen har varit ungdomsfylleriets helg tillsammans med valborgsmässoafton. Annars är väl de stora suphelgerna jul, nyår och midsommar. Men tyvärr tror jag att varenda helg numera kan räknas som suphelger.