2008-12-18

Estetisk diskriminering

Jag brukar inte skriva om jobbet men sanningen är att det är ganska roligt väldigt ofta. Idag har jag träffat prästkandidater och tillsammans med dem kommit fram till att vi kanske skulle kunna skapa en grupp på Facebook där vi samlar: "Vi som har amalgam i tänderna". Man kan ju tro att yngre studenter antingen är kariesfria eller bara har komposit i käften men så är det inte.

En annan kul grej är att jag fick ett brev från en journalist som skrev:
Anledningen till att jag vänder mig till dig är att alla i växeln hos er (och även på andra håll) hänvisar till dig såsom varande den som tar sig an "udda frågor"
Det var ingen udda fråga. Det handlade om det forskningsprojektet vid Karlstad universitet som påvisar förekomst och utbredning av estetisk krav på anställda.

Jag har åsikter. Det är fullständigt absurt att företag har synpunkter på hur människor ser ut. I längden kan det inte vara ett bra koncept att tänka på blont hår och vita händer. Diskrimineringslagstiftning handlar inte om att tillåta människor att vara annorlunda. Det handlar om att låta människor vara sig själv. Om jag lär känna en människa bryr jag mig knappast om hur den personen ser ut.

2 kommentarer:

kyrksyster sa...

Jag har fyra vuxna barn utan amalgam. Det vill säga att de inte har en enda tand lagad...

Får dom vara sig själva?

Per Westberg sa...

Jag trodde ingen född efter 1980 hade amalgam men så var det uppenbart inte.

När jag hör om någon som är kariesfri blir jag verkigen glad. Goda anlag, bra kost och vänskap med tandborsten brukar väl vara förklaringen.