2008-12-05

Motorvärmaruttag

Buke och Volvoforum
Jag brukar läsa två diskussionsfora på Internet. Dels kollar jag lite på Bukefalos där det dyker upp kloka tankar och tips om hästhållning och dels är jag inne på Jag rullar - Volvoforum där de kvarvarande Volvoentusiasterna samtalar om ny programvara till V70 II -09. Kanske borde man ta initiativ till en brygga mellan dessa fora som handlar om hur en Xc70 klarar halkan med två hästar i ett boggiesläp där föraren har körkortsbehörighet CE.

Rå ton på nätet
Sannolikt är det så att Buke frekventeras mest av kvinnor och att Volvoforum är tummelplats för män. På Buke händer det inte sällan att man idiotförklarar varandra och konstaterar att någon som skrivit ett inlägg är ett rikspucko. Samtalstonen har givetvis ingen koppling till att de flesta debattörer är kvinnor. Snarare handlar det om att Buke i hög utsträckning frekventeras av yngre personer med en tendens till naiv spontanitet. Även på Volvoforum händer det att folk är impertinenta.

Kul diskussion
Vi har två fina Volvo som har uttag för motorvärmare. Jag föreställer mig att det drar mindre soppa om man vid kyla har motorvärmaren på ett par timmar innan man vrider på nyckeln.

Just nu följer jag med intresse den viktiga tråden om "V702.0F Motorvärmaruttaget feltänkt till 100%".

Egentligen borde jag kunna ge kloka synpunkter i denna viktiga tråd. I familjen har vi en V70 modellår 2005 som har kupévärmauttaget placerat i fronten på ovansidan av kofångaren. Vi har även en ny bil där Volvo valt att placera uttaget på sidan vänster fram.

Inititativtagaren till tråden skriver:
HUR FAN HAR DOM TÄNKT? Hur länge dröjer det innan man kör iväg utan att dra ur kontakten nu i mörkret? För mig dröjde det typ ca 15 ggr. Nu står jag där med trasiga platsdelar som sticker ut och allt ser för djävligt ut.
Sedan drar diskussionen igång. Man blir alldeles matt när man konstaterar hur många åsikter och bestämda uppfattningar det finns i detta perifära ämne. Det går inte direkt att påstå att någon har fel och sanningen är att man får en del tankar.

Det är bra med diskussionsforum på Internet. Min erfarenhet är att sladden i vägguttaget åker ur när man kör iväg utan att ha kopplat loss.

Inga kommentarer: