2008-12-27

Nils Holgersson var en kille men kavaljererna spelade kille


Jag såg nyss Helena Bergström på tv i rollen som Selma Lagerlöf. Helena Bergström läste Selma Lagerlöfs tal vid Nobelfesten 1909 och en bit in i talet säger Selma:

Tänk på alla de där fattiga och hemlösa kavaljererna, som brukade fara omkring i Värmland i din ungdom och spela kille och sjunga visor!
Grejen är bara den att Helena Bergström uttalar kille [ki´] och inte kille med tje-lju [çi´]. När Thyra Freding, föreståndare på Mårbacka 1969 läste talet i radio använde hon tjeljud - Lyssna här. Nog använde också Selma Lagerlöf tje-ljud.
När jag ändå är inne på petimäterspåret noterar jag att Selma Lagerlöf i Nobeltalet som återfinns på Runeberg säger: "Mina herrar och damer". I utskriften på Mårbackas webbplats står det dock: "Mina damer och herrar".
Däremot råder det inget tvivel om att hon började talet med: "Kungliga högheter" i stället för "Eders Majestäter, Eders Kungliga Högheter" som man väl hade sagt idag.
Nu ska jag läsa Gösta Berlings saga. För vilken gång i ordningen vet jag inte.
Bloggar om

Inga kommentarer: