2008-12-20

Här finns en hund begraven

Bild - Interimsskylt är en särskild registreringsskylt som används vid tilfällig registrering enligt 15 kap. 4 § i förordning (2001:650) om vägtrafikregister.
När kvällstidningarna försöker sig på konsumentjournalistik i Sverker Olofssonanda hamnar man sällan rätt. Det brukar handla om mindre trovärdiga personer som fått en råtta i mjölken. Men idag tycker jag Aftonbladet är på rätt väg när de skriver om Bobby som lämnar in sin nyimporterade Dodge Viper SRT-10 Cab för att byta byta olja, fylla på glykol och fixa bromsbeläggen bak. Men Aftonbladet faller på mållinjen. Det är något som inte stämmer i berättelsen.

Bobby lämnar in sin nya careta för en lite översyn och självklart ska bilmekarna testköra. Men det vill sig inte bättre än att de kvaddar kärran. Sådant händer och givetvis fixas med försäkringar äen om förlusten av en efterlängtad bil måste vara tung. Värst är att bilfirman har mage att skicka en räkning på 7 200 kronor för att de faktiskt bytt olja, fyllt på glykol och gjort något bromsjobb.

Möjligen har inte Bobby följt regelverket helt och hållet. Bobby bedyrar att han sagt åt verkstaden att bilen inte var registrerad. Detta verkar mindre bra och då får man väl inte ens åka till verkstaden för egen maskin. Sådant är nog inte sällan olovlig körning och brott mot fordonsskattekungörelsen. Alltså borde Bobbys bil ha kommit med bärgare eller på vagn. Detta torde verkstaden ha sett. Annars hade bilen haft interimsskyltar (egentligen heter det tillfällig registreringsskylt) om den varit importerad från ett eu-land alternativt utländska registreringsskyltar om den kommit från ett land utanför EU. Och har man sådana skyltar får man faktiskt köra till verkstad.

Men denna eventuella miss försvarar inte dumheten att skicka räkning på jobbet. Man må ha bytt olja men man har faktiskt inte levererat. Tänk om köpmannen på ICA debiterade mig för två liter mjölk som man tappat i kyldisken under påståendet att det var just det paket han skulle sälja till mig.
Även norska Verdens Gang rapporterar om denna nyhet och de får för sig att bilen är splitter ny.
Aftonbladet, Kvaddade lyxåk - kräver betalning

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte utan att man får intrycket: "Wow! Vilken bil! Sån här ser man inte varje dag...skulle vara skithäftigt att ta en sväng! Komm så kollar vi hur mycket drag det är i den!" (testar accelerationen, tappar kontrollen)

Detta är i mitt tycke en långt troligare förklaring än (vi var LAGTVUNGNA eftersom vi "utfört ett bromsarbete"..)

Per Westberg sa...

Jo nog lär det rycka i gaspedalsfonten när man får chansen att testa en V10 med 500 hästar under huven.

Annars tror jag det är tillräcklig att kolla bromsarna genom att gas till 50 km/h och tvärnita några gånger.

shirunai sa...

Bra bloggat :) men är det inte så att man har rätt att köra bilen till verkstad eller närmaste bilprovning om man ska besikta, man får utgöra reparationer speciellt när han inte kommer komma igenom besiktningen utan fräsha belägg.

Jag har blivit stoppad med min tävlingsbil påväg till verkstad och även besiktning och det har aldrig varit några problem, polisen brukar ringa till verkstaden och höra om jag har tid, har funkat klockrent båda gångerna.

shirunai.blogspot.com min tävlingsbil den drar till sig myndigheterna, trots att den bara får i sig 100mil per säsong.

mvh andre

Anonym sa...

Ursäkta men finnas faktis bromsprovare utan behöva provköra bilen!

Hedin i jönköping har gjort bort sig!

Anonym sa...

Det står att den inte var registrerad i Sverige, det läste iaf jag som att han köpt den utomlands och kört hit den, lagligt såklart. Den verkar ju även ha varit begagnad, varför annars kolla olja, glykol och bromsar? Så då borde den ha varit reggad i ett annat land.

Per Westberg sa...

Shirunai
Kanske är polisen snäll. Jag skulle ringa och fråga men jag är ganska säker på att Du inte får köra din bil ens till besiktningen. Men Du har ju en biltransportbil så det är inga problem.

Matilda
Om bilen varit registrerad i ett annat land hade det inte funnits anledning att berätta att bilen inte var registrerad.

Det är lurigt det där med bilimport men Vägverket har bra info.

Anonym sa...

du kan ju läsa att innan han körde med den så lämnade han in den läs mer på länken. http://www.jnytt.se/Read__20518.aspx

finns mer kommentarer här
https://www.flashback.info/showthread.php?t=808803

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113728

Per Westberg sa...

JNytt ger ingen ny information. I Aftonbladets artikel står det att bilen var oregistrerad. Det är egendomligt. Om bilen är importerad från USA har den amerikansk registrerering och då får den rulla till verkstad och provas is amband med service.

Varför överhuvudtaget ta upp denna fråga i en artikel som handlar om något annat. Där av min rubrik: "En hund begraven"

Anonym sa...

För att redan ut ett och annat! Varför skall jag betala för något som inte är slutfört? Bilen kom tillbaka på bärgare när jag står o väntar på att hämta ut min bil. All olja o Glykol ligger på motorvägen. Att firman inte visste att bilen var oreggad är lögn. Varför har de då inget reg nr på fakturan som de brukar? Varför har de skrivit upp chassi nr i stället? Samt när jag boka service tog de chassi nummer för att inget reg nr fanns för de behövde uppgifter till oljefilter och mängder olja m.m. Att sedan 1 mekaniker och 1 praktikant tar min bil ut på motorvägen utan lov trots att jag sagt till, och kör rent utav " skit" med bilen och glider i sidled över motorvägen från räcke till räcke? Har man då kört i 110kmh???.. Då skulle dessa bilar aldrig få va godkända att köra på vägen reggad som oreggad. Jag har inte kontaktat AB utan de kontaktat mig och jag vill inte "snyffta" utan vill varna andra att råka ut för samma sak samt tänka efter vad som händer med deras bilar på service. sedan hur jag har råd med en sådan bil bla bla m.m. säger jag avundsjuka kan yttra sig på många sätt. Till samma sätt som att folk inte respekterar andras egendom. Hade inte deras försäkringsbolag bemött mig så bra som de gjorde samt hjälpt mig hade detta säkert inte än varit utrett än. För sedan olyckan har jag inte hört något av firman utan fick sköta allt själv. och nu nästan 3 månader efter får jag en faktura på servicen, visst har jag råd att betala men varför skall jag betala för något jag inte fått? Det lovar jag att ingen av er vill göra!! Och INGEN skall heller göra! Jag är övertygad om att man inte behöver köra så med en bil för att kolla bromsar efter att byta bromsbelägg funkar, för de gamla var heller inte dåliga utan av "race" modell och jag ville ha orginal. Det måste finnas andra sätt ännn att ut på motorväg och man måste heller inte vara 2 personer. Jag har fortfarande inte fått en förklaring från förare eller företag av vad som hände och vederbörande jobbar fortfarande kvar. Så tänk på det om ni lämnar in er bil! Jag kommer leta efter ny SERIÖS verkstad till min nästa bil! Har också kvitto på hur jag har transporterat bilen m.m.
Så det är hela den historien
Bobby Moberg

Per Westberg sa...

Bobby
Hoppas Du hittar en ny bil för den ersättning som du fått och en ny verkstad hittar du säkert.

Men jag begriper fortfarandet inte varför det skrivs så mycket om detta med ehuruvida bilen var registrerad eller inte. Om den inte är registrerad saknar den skyltar och då kan ju makanikern inte ta ut den på allmän väg.

Och helt klart är det uppåt väggarna att man debiterar för jobbet.

Anonym sa...

Her har virkelig mekanikeren og lærlingen tatt seg vann over hodet.
Dette burde helt klart resultere i oppsigelse for mekanikeren og ingen fast jobb for lærlingen etter endt utdannelse, ikke tvil i mine øyne om den saken.