2008-12-22

Skärpning herr Englund

Akademiledamoten, filosofie doktorn, Peter Englund kommer ju som bekant att efterträda giganten Horace Engdahl som ständig sekreterare i Svenska Akademien. Nu har SR Uppland intervjuat historikern Peter Englund som säger: -Jag börjar prya hos Horace redan i januari.

Ordet prya finns inte i Svenska Akademiens ordbok. Kanske finns det i ordlistan men numera säger man väl prao eller kanske APU. I § 22 i Akademiens stadgar sägs att "Academiens yppersta och angelägnaste göromål" skall vara att "arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet". Detta måste den ständige sekreteraren förhålla sig till.

Jag skämtade bara. Klart att det är bra att Englund säger prya i stället för att använda ord som auskultera eller något svårt.

Englund blir kanon som ständig sekreterare. Igår intervjuade han sig själv på sin blogg. Fullständigt underbart. Läs här

SvD,
SR P4 RAdio Uppland intervjuar herr Englund

Bloggar om ,

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jojo,
att "PRYO" blir till "prya" i verbform är ju enkelt och logiskt.
Men man kan ju bara försöka göra ett verb av "PRAO" ... Vad skulle det bli – "prao-a"?
Så jag förstår herr Englund - han gjorde det enda möjliga!

Anonym sa...

Hej - jag blev till en början orolig - men ditt avslut stillar den - ord tillkommer, skapas och införs småningom i den heliga bok där orden görs tillåtna. Med all vänlighet Anne-Marie Körling

Per Westberg sa...

Annmarie
Bra att du läste till slutet och såg att jag skämtade.

Javisst ord ska nyskapas. Verbet prya finns redan i Nationalencyklopediens ordbok så ordet finns säkert i SAOL också. Ett rätt bra ord tycker ja.