2008-12-17

Spontanitet

Att blogga innebär sannolikt att man ibland skriver saker som man efter tid inte är helt nöjd med. Men jag hoppas att omdömet utvecklas ju mer man skriver.

I min ungdom (typ runt 29 år gammal) fick jag ett erbjudande att skriva en recension på en fackbok. Jag var lite skeptisk till författarna och bestämde mig ganska tidigt för att plocka upp några sakfel som fanns i boken. Recensionen blev därmed ganska negativ.

För att krydda texten avslutade jag med orden: "Denna bok borde aldrig ha skrivits".

Lyckligtvis gick jag till en äldre kollega och visade stolt upp min text.

Han betraktade mig över glasögonen och sa:
-Jag förstår vad du menar, men nu är det så att vi har tryckfrihet och det finns möjligen en bok som man skulle kunna påstå att den aldrig borde ha skrivits - Mein Kampf.

Inga kommentarer: