2009-01-10

Jag höll på att bli vd för Svenska Spel


DUKA:s nuvarande vd Meta Persdotter blir ny vd för Svenska Spel. Det tror jag är ett bra val och snart måste vi få lyssna på hennes syn på hur man bör se på den otroligt svåra del i detta uppdrag som ligger i att ansvar går för vinst. Jag gillar verkligen Svenska Spel som skickar ett överskott på dryga fem miljarder årligen att fördelas mellan idrotten, övriga folkrörelser och (statskassan).
Nu kan jag avslöja att jag var en av sex kandidater till vd-posten för Svenska Spel. Rekryteringsprocessen var mycket seriös men på slutet fick styrelsen beslutsvånda. Döm om min förvåning när vi fick sätta oss i en soffa i Visby med var sin trisslott. Själv skrapade jag fram tre belopp på 400 000 kronor. Meta skrapade fram tre belopp på 200 000 kronor och en kandidat från Hemse skrapade fram tre rutor med 50.000 kronor. Men jobbet gick till Meta som var den enda av oss som fick tre stycken vd-stolar på sin bricka. Meta skrapade också fram tre stycken klöver vilket innebär att hon får chansen till en bonusdel på lönen.
Tillbaka till allvaret tycker jag att styrelsen vek sig lite på punkten om ehuruvida vd:n ska bo på Gotland eller inte. Nu kommer Persdotter att ha dubbelt boende mellan Visby och Bromma men får man tro Gotlands Tidningars ledare kommer hon inte att bidra till Gotlands invånarantal och skattekraft. Om man bor på mer än ett ställe kan detta innebära att man har så kallad dubbel bosättning. I sådana fall anses man i första hand bosatt där man bor tillsammans med sin familj.
Annars tycker jag ordföranden Margareta Winbergs ansats på detta område var ganska bra. Om detta skrev jag den 8 juli i inlägget - Se Sundbyberg och sedan Visby.

Bloggar om , , ,

2 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Det var trevligt att läsa Din redogörelse. Det är många som inte vill tala om att de inte fått ett arbete som de sökt.
Men det är en fjäder i hatten att berätta. Ditt CV siger i värde. Så grattis i alla fall!
Det är trevligt att få Dig kvar en stubd till i Svenska Kyrkan.

Per Westberg sa...

Det var egentligen ingen ansökan. I stället hade man använt lottomaskinen för att plocka fram några personnummer. Processen var hela tiden ett högt spel och i stället för fackliga förhandlingar i Visby ägnade sig personalen och facket åt att räkna oddsen på kandidaterna.

Svenska kyrkans revisorer är lättare att ha att göra med en de som granskar måltipset. ;)