2009-01-14

Kul med nya uniformer


Snart ska SL-personalen få nya uniformer läser jag i SvD. Det är alltid kul med nya kläder även om jag saknar den gamla tidens trafikmästare i dubbelknäppt kappa med silverknappar, tunn silversnodd på ärmarna och en prydlig eklövskrans i skärmmössan. Basmärke som de brukade säga.

Nu verkar det som att knapparna på provuniformerna lossnar men det fixar man lätt med nål och tråd. Vad jag dock inte begriper är när man säger att just SL-personalen ska få enhetlig uniform. Om man bortser från att detta med enhetlighet liksom ligger i begreppet uniform så fattar jag inte detta med SL-personal. Den SL-personal som finns har väl ingen uniform. De är ju byråkrater. De som däremot är spärrvakter, tågförare, konduktörer och busschaufförer är däremot anställda av en massa olika bolag. Swebus, Busslink, Veolia, Stockholmståg, Roslagståg och allt vad de heter. Men inte mig emot om de går omkring i uniformer som det står SL på.

SEKO-fackets kritik mot den enhetliga uniformen består i att yrkeskategorierna inom SL skiljer sig mycket åt och uniformen kan verka förvirrande för resenärerna. Detta verkar konstigt. om man inte är uniformsnörd är det inte så lätt att skilja på en flygsteward och en styrman på SAS heller. Och vem har koll på skjortan hos biskopar, präster och diakoner.

Facket tycker vidare att uniformerna får personalen att likna glassgubbar. Men då är det väl jobbigare för personalen på Öresundstrafiken som jobbar på DSBFirst. De känner sig som glassclowner. Om detta skrev jag i förra veckan. Glassclowner på tågen från Alvesta. Galssgubbar är trevliga men glassclowner kan man inte snacka med.

SEKO klubb 118 skriver om uniformen

Bloggar om , ,

Inga kommentarer: