2009-01-19

Vänd på sedeln


Den 15 januari skrev jag blogginlägget "Blott Sverige finska kronor har" om Euron och att enkronor präglade 2009 ska påminna oss fredsåret 1809.
Jag hittade en verkligt kul kommentar till inlägget. Signaturen Janne skrev:
Jag håller med vi bör införa euro. Känns lite konstigt att det ska stå Finland på våra mynt speciellt som skåning. Vi känner inget särskilt för Finland. Med
euro slipper vi dessutom skånemördarkungen på 500 sedlarna.
I framtiden ska jag givetvis undvika femhundringar i Skåne. Karl XI var Sveriges kung 1672-1697 och jag har glömt att han gick ganska hårt fram med försvenskningen. Han lär ha varit inne på att deportera skåningarna till Baltikum och det var bra att så inte skedde. Men jag tycker att den danske kungen Krisitan V även har ett visst ansvar. ;)
Som skåning kan man vända på 500-hundringen och använda den sida som pryds med den svenska mekanikens fader, gotlänningen Christopher Polhem (1661-1751). Om jag inte missminner mig finns Polhemsskolan i Lund.
Bloggar om

Inga kommentarer: