2009-02-13

Adelsohn har rätt

Att jag gillar tåg är nog ganska uppenbart för den som läser denna blogg. Lika klart är det att jag inte sällan irriterar mig över att det inte funkar så bra med SJ. Trots motgångarna är ju ändå tåget fantastiskt. Igår jobbade jag en förmiddag på kontoret. Bordade konceptet X2000 kl 12.10 och skrev frenetiskt på någon pm. Framme i Göteborg strax efter 15.00 och kort därpå ute vid Tjörnbroarna på ett sammanträde fram till 19:30. Sedan tillbaka till Göteborg med återfärd mot Stockholm med e-post och lite bloggande. Strax före midnatt kom jag till Centralen ganska avslappnad och nöjd med arbetsinsatserna. Tack för det SJ

Jag tror dock att SJ:s ordförande, den förutvarande moderatkommunikationsministern, Ulf Adelsohn, har rätt i sin kritik när han uttrycker oro för regeringsbeslutet för fjärrtrafik på stambanorna.

Självklart är konkurrens bra men det finns områden som förskräcker. Blev till exempel avregleringen av elmarknaden bra?

Ett nytt snabbtågssystem kan handla om investeringar med avskrivningstider på upp till 40 år. Den som går in i sådant tänker sig nog för och kanske är det enklare att hålla rull på gammalt material eller importera något överskottsmaterial från Europa.

Jag vill ha nya fräscha tåg, inga löjliga restaurangvagnar anno dazumal.

SvD, SvD

Inga kommentarer: