2009-03-21

Om tullare och präster


Bild: Generaltulldirektörens axelklaff.
Jag läser att tullen i Trelleborg gripit en man iförd prästrock preparerad med amfetamin.

-Enligt uppgifter till oss ska han ha varit klädd som präst för att vilseleda oss. Han trodde nog att vi hade fördomar, säger Anders Hallin, vakthavande befäl vid tullen.

Detta citat blir ganska kul. Vad menar Hallin med fördomar. Menar han att präster i allmänhet smugglar amfetamin.

Jag har i min egen tjänsteutövning varit på ett kyrkofullmäktige där en av ledamöterna bara tullinspektörsuniform. Men det var givetvis en alldeles äkta tullare.


UPDATE: Med tanke på en kommentar var det uppenbarligen svårt att se det roliga i tulltjänstemannens uttalande. En fördom är ju en negativ attityd mot individer och företeelser vilken bygger på vissa lätt identifierbara egenskaper hos dessa utan att annan tillgänglig information blir beaktad. Om folk då tror att tullare har fördomar mot präster skulle det ju vara att präster har negativa egenskaper. Inte att de är fromma och laglydiga.

SvD, Aftonbladet, Sydsvenskan, DN, Helsingborgs Dagblad, Trelleborgs Allehanda

14 kommentarer:

Anonym sa...

Varför blir citatet kul?

De trodde, att han trodde, att de kunde ha haft fördomar om präster (d.v.s. laglydiga, icke-narkotikasmugglande).

Vad är det i det som kan tolkas fel?

Leif Ekstedt sa...

Ja hans syn på prästerna var ju fördomsfri. Annars hade han väl låtit honom löpa. En del präster är ju enligt Hasse Alfredsson religiösa. Det gäller kanske politikerna i Kyrkomötet också.

Per Westberg sa...

Jo det är just ordet fördom som gör att det blir roligt.

En fördom är ju en negativ attityd mot individer och företeelser vilken bygger på vissa lätt identifierbara egenskaper hos dessa utan att annan tillgänglig information blir beaktad. Om folk då tror att tullare har fördomar mot präster skulle det ju vara att präster har negativa egenskaper. Inte att de är fromma och laglydiga.

Anonym sa...

Nej, Per nu har du fel. En fördom är ett antagande om någon utifrån en steriotyp bild. Den måste inte nödvändigtvis vara negativ: t ex "alla svarta har taktkänsla". Är det negativt? Nej. Är det en fördom? Ja.

Men egentligen handlar det inte om fördomar. Det handlar om att tullen inte är så lättlurad att dom tror att alla som är klädda som präster faktiskt är det. Det avslöjar inget om deras fördomar.

Anonym sa...

Är en fördom verkligen nödvändigtvis "en negativ attityd" osv osv...? Är det inte att man i förväg "dömt" eller snarare "bedömt" någon utifrån vissa yttre egenskaper. En vanlig "fördom" är väl att präster är snälla och ärliga. Det var väl det smugglaren räknade med.

Exempel på fördomar: Albaner är snälla (korrolarium: serber är elaka). Tibetaner är supersnälla buddister och skulle aldrig göra en fluga för när. Företagsledare sitter där dom sitter därför att dom är så himla duktiga.

Nästa gång jag smugglar skall jag klä ut mig till Dalai Lama eller Martti Ahtisaari.

Per Westberg sa...

Bengt
Du ska inte smuggla annars tycker jag att du är mer lik den gamle ministern Hadar Cars.

Min beskrivning av ordet fördom har jag snott från Nationalencyklopedien och det är möjligt att ordet kanske används också i positiva sammanhang. Det är helt rätt att det handlar om att avkunna dom i förtid. Jämför engelskans prejudice.

JAg måste uppenbarligen fundera mer. HAde det inte varit bättre att till exempel använda begreppet "förutfattad mening"?

Anonym sa...

Jag vill också få så många kommentarer till mina blogginlägg....

Anonym sa...

Som noterats ovan kan en fördom vara såväl positiv som negativ. Det är alltså helt korrekt uttryckt av tulltjänstemannen.

Eller för att citera SAOL kan en fördom vara en alltför fördelaktig eller alltför ofördelaktig tanke om någon/något.

Liselotte Malmqvist sa...

En positiv fördom alltså, att vi präster inte i allmänhet anses smuggla amfetamin.. Tja, jag har aldrig gjort det, kanske tagit in en flaska för mycket på den tiden då man fortfarande kunde bära i en väska lika mycket som man fick ta in över gränsen...

Men vad var det hos denne "präst" som fick honom att ändå tro att han faktiskt smugglade? Han kanske inte såg så ledig ut i kläderna...

Per Westberg sa...

Aha.
Det finns positiva fördomar. Det visste jag inte och inte Nationalencyklopediens redaktion. Min fördo om NE är att de alltid har rätt. ;)

Liselotte
Den vanligaste orsaken till att någon fastnar i tullfiltret är nog att någon tipsat eller att man har någon form av spaning.

Det kanske var så att denna falska präst vid förfrågan inte kunde redogöra för Sackaios yrke.

Per Westberg sa...

Var i SAOL står det att fördomar kan vara "alltför fördelaktig tanke om något".

JAg hittar det inte i senaste upplagan. http://sok.saol.se/pages/P255_S.png

Även Svenska Akademiens ordbok verkar ge vid handen att ordet fördom används i negativt hänseende. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/78/19728.html

Anonym sa...

Smugglar Hadar Cars?

Per Westberg sa...

Nej Jonas
Hadar Cars smugglar inte. F.d. handelsministrar gör nog inte sådant. De har ju haft ansvar för tullfrågor. Vad jag skrev var att Bengt O. är lik Hadar Cars till utseendet.

Bengt O. skriver ju att han ska klä ut sig till Dalai Lama eller Martti Ahtisaari.

Anonym sa...

Intressant att få sitt utseende diskuterat på denna blogg ;-) Emellerid verkar Hadar Cars tillhöra det smala befolkningssegment som inte har sitt konterfej vare sig på Google Photos eller Wikipedia. Därför vet jag inte hur han ser ut annat än att han tydligen måste vara en distinguerad herre.

Däremot känner jag hans brorsa Hans Christian som givit ut en bok med titeln "Tro Vett Vanvett" (Algarinaförlaget). Den vore ytterst relevant för många läsare av denna blogg men jag tror inte ni skulle gilla slutsatserna. Den handlar om en segeltur med 4 vänner på Adriatiska havet, komplett med sjönöd och allt. Fritiden fördriver man med att diskutera tro och religion. Citat:"Religionerna... begränsar människornas frihet och gör livet svårt för dem som måste anpassa sig."

Hur HC ser ut vet jag och han har dessutom sitt porträtt på bokpärmen. Om hans bror liknar honom får jag väl erkänna att Per kanske hade en poäng. En stilig kille.