2009-07-22

Hitta bilen utan att komma ihåg var man ställt den

Jag har de senaste dagarna testat programmet Evernote i iPhonen och imponeras av detta suveräna program för anteckningar, eller kanske mer rättvist, en databas där man samlar idéer, utkast röstmemon, inköpslistor och annat kom-ihåg. Idag handlade jag i den där affären där statsministern stundom handlar mat och tog en bild av bilen utanför affären samt sparade ner den på servern.

Ibland kan det var lite svårt att komma ihåg var man ställt kärran men nu kunde jag öppna bilden och även få upp en karta var bilden tagits.

Onödigt? Det kan man ju säga när man har parkerat på Arlanda långtid och tappat lappen med parkeringsytans bokstav. Här har jag dels tillgång till uppgiften i min egen telefon men också genom mitt konto på PC via Internet. Just detta med röstmemon och att ta bilder på det man vill komma ihåg är suveränt särskilt som man kan koppla webbadresser och tags. Vem har inte varit på Biltema eller i byggvaruhuset för att köpa någon liten pryl som man tror sig komma ihåg hur den såg ut. Med en bild missar man inte när man står i butikshyllan och alla grejer ser ut som den man hade hemma.


Bloggar om

Inga kommentarer: