2009-07-31

Nedskräpning - Inget annat i Örkelljunga

Detta med om det ska vara ned- eller ner- som förled tycker jag är svårt. Men helt klart har Helsingsborgs Dagblad fel när man skriver "Kommunen anmäler brott om nerskräpning". Ned och ner är i och för sig samma ord. Ordet ned betraktas som något formellare och ner är ledigare språk. Men nog heter det nedskräpning. I Svenska akademiens ordlista anges att man kan välja ned- eller ner- som förled till vissa ord. Men nedskräpning är inte ett sådant ord. Och eftersom det talas om anmälan handlar det definitivt om nedskräpning. Det är ju detta ord miljöbalken använder (15 kap. 30 § och 29 kap 7 § miljöbalken [1998:808].

Redaktören vill sedan använda roliga ord och skriver: '''En vän av ordning upptäckte 29 juli att någon hade dumpat skräp längs en skogsväg vid Sonnarpsvägen."

Uttrycket "vän av ordning" är något nedsättande och visar att redaktören tycker att det är fånigt att anmäla nedskräpning. Eller nedvärderar jag hennes text?

Häromdagen skulle jag åka Waxholmsbåt. Det var lite tjockt i köerna till två båtar men alla fattade ändå att det var två köer. Då dök en kvinna upp och delade upp köerna. Någon ordning ska det ju vara. Hon kommenderade mig två steg åt höger och fyra framåt. Det var lockande att utbrista: -Var du ordningsman i skolan? Men så slog det mig. Jag var ordningsman i klassen.

Svenska Akademiens ordlista

Inga kommentarer: